Ik woon al 20 jr in het buitenland, ben berooid, wil terug naar holland, hoe pak ik dat aan(werk, verzekering ed)?

wat ik wil weten is, welke instanties moet ik bezoeken om weer als burger te kunnen funktioneren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

U wilt na (langdurig) verblijf in het buitenland terugkeren naar Nederland. Hiervoor bestaat geen vergoeding. U kunt het beste contact opnemen met de gemeente waar u zich wilt vestigen. Daar kunt u onder meer informatie krijgen over huisvesting. Zaken zoals belastingen (toeslagen), zorgverzekering (!), pensioen en indien van toepassing school voor uw kinderen moet u zelf regelen.

Het is gemakkelijker om uit Nederland te vertrekken dan terug te keren. Over emigreren is veel meer informatie beschikbaar dan over remigreren. In de Nederlandse wet zijn helaas ook geen speciale regelingen voor voor mensen die terug keren i.t.t. mensen die willen emigreren.

In de eerste plaats zal er een woning (huurwoning) en inkomen beschikbaar moeten komen. Hiervoor moet u contact opnemen met de gemeente waar u wilt gaan wonen. Tijdelijke opvang is wellicht te realiseren via familie of kennissen.

Als er geen familie is die kan helpen bij de remigratie kunt u zich waarschijnlijk melden bij een steunpunt van de sociale raadslieden. Zie: http://www.sociaalraadslieden.nl/?ct=raadslieden&page=zoek&nav_active=130

Op de volgende websites is informatie te vinden:
http://www.emigreren.nu/terugkeren-naar-nederland
fisbel