Moet iemand gekeurd worden voordat hij gaat werken?

De vraag ligt iets anders, het is alleen lastig dit in één zin samen te vatten.

Mijn vrouw heeft twee keer een beroerte gekregen, in 2005 en in 2011, en in 2011 kreeg zij ook borstkanker, zij is hiervoor met succes geopereerd en bestraald, het gaat best goed met haar alleen is zij niet meer zo energiek als voorheen.

Een beetje gedwongen door de crisis is zij van plan werk te gaan zoeken, voor ongeveer 6 tot 8 uur in de week, de kans op werk is misschien niet groot aangezien zij dus wat heeft gemankeerd maar zij wil iig een poging wagen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of zij nu eerst gekeurd moet worden om weer aan het arbeidsproces deel te kunnen nemen...zij heeft ook geen arbeidsverleden wat ook niet in haar voordeel is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ikzelf werk 38 uur per week en wij hebben nog een zoontje van 9 die op school zit, ik ben dus alleenverdiener die er zeker de komende jaren flink op achteruit gaat, aangezien de heffingskorting elk jaar wordt beperkt en ook de belasting voor alleenverdieners omhoog gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het een heel goede, logische vraag.
Door in loondienst te gaan kun je, bij eigen ziekte en arbeidsongeschiktheid, van de werkgever en het UWV mogelijk een uitkering claimen.
Je hoeft bij de sollicitatie niet te vermelden dat je een medisch verleden hebt en, omdat je geen uitkeringsverleden hebt, zal het UWV dat ook niet aan de nieuwe werkgever bekend maken.

Het beste antwoord

Uw vrouw hoeft niet gekeurd te worden. Zij heeft immers geen uitkering van het UWV. Hoogstens dat een arts haar zou kunnen afraden te gaan werken.

De heffingskorting die een niet verdienende partner kan overdragen betreft uw vrouw. Zij kan dit bedrag aan zichzelf laten uitbetalen of aan u (op de gezamenlijke rekening) Deze heffingskorting wordt inderdaad elk jaar met 6 2/3% per jaar verminderd als uw vrouw geboren is na 1962.

Het is een misverstand dat de te betalen belasting voor een alleenverdiener omhooggaat.
De te betalen belasting voor een alleenverdiener is niet verschillende met de te betalen belasting bij tweeverdieners. Wel komt uw vrouw niet in aanmerking voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die zou uw vrouw wel krijgen als zij inkomen uit werk zou hebben. Om deze belastingkorting van minimaal € 1026 te verzilveren moet het inkomen minimaal € 4850 zijn. Volledige verzilvering van de iack vindt echter pas plaats bij een inkomen van zo'n € 10.000 per jaar. (korting is dan € 1232 – te betalen belasting nog steeds € 0)
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
allererst bedankt voor uw reactie, ik wil even een artikel onder uw aandacht brengen waar toch echt word gezegd dat de alleenverdiener er elk jaar op achteruit gaat, dit via hogere belastingen.
Misschhien kunt u hier even naar kijken....hoor graag een reactie van u.
fisbel
10 jaar geleden
Het artikel waar u op doelt is wellicht:
http://www.nieuws.nl/economie/20130921/Kostwinner-betaalt-drie-keer-meer-belasting Dat een alleenverdiener er elk jaar op achteruitgaat zal niemand ontkennen. De overdracht van de algemene heffingskorting wordt afgebuwd. Dat is de eerste € 70 per jaar achteruitgang. Als je twee inkomens van € 20.000 optelt naar 1 inkomen van € 40.000 is er door de verschillende belastingschijven natuurlijk ook een (nogal groot) verschil in belastingheffing. Inkomensafhankelijke (kind)regelingen zoals de combinatiekorting gelden niet voor een alleenverdiener, terwijl tweeverdieners maximaal meer dan € 2000 belastingkorting kunnen krijgen.
Dit is inkomenspolitiek vanuit Den Haag waardoor tweeverdieners belastingtechnisch voordeliger uitkomen dan een alleenverdiener.
Mijn opmerking betrof meer dat er bij een gelijk inkomen een gelijk belastingtarief geldt. Het antwoord betreft niet belastingkortingen, maatregelen als afbouw van de algemene heffingskorting.