Mag een sociaal rechercheur onderzoek doen op mijn erf, om 20.45 uur, zonder mijn toestemming of medeweten? Dit terwijl ik gewoon in huis aanwezig be

Het erf is afgescheiden met een hek en de oprit gesloten met een poort. Om mijn erf/tuin te betreden moet hij de voordeur passeren. Voor of na het huisbezoek (dit id niet duidelijk) hebben ze dit onderzoek gedaan. Hij heeft dit niet gemeld of gevraagd. Ook heeft hij geen formulier laten zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Sociale rechercheurs zijn gespecialiseerd in het opsporen van fraudezaken. Bij een vermoeden van fraude mogen zij naast de administratieve controle (het vergelijken van gegevens) ook andere wettelijke opsporingsmethoden gebruiken zonder u daarvan op de hoogte te stellen. Het horen van getuigen en het instellen van een buurtonderzoek kunnen daar deel van uit maken.

Indien u klachten heeft over het optreden van de Sociale Recherche, dan kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij het gemeentebestuur van uw gemeente. Bent u het niet eens met de afhandeling van de klacht door de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.

Toegevoegd na 4 uur:
Als de Sociale Recherche redenen heeft om een uitkeringsontvanger extra te controleren dan kunnen daartoe inderdaad heimelijke waarnemingen worden toegepast. Door middel van heimelijke waarnemingen controleert de Sociale Recherche of de feitelijke situatie overeenkomt met de door de burger aan de gemeente verstrekte gegevens.
Indien huisbezoek plaatsvindt is dit een (afsluitend) onderdeel van het gehele onderzoek. Er is geen werkinstructie die de sociaal rechercheur verplicht om betrokkene tijdens het huisbezoek te informeren over heimelijke waarnemingen. Of er heimelijke waarnemingen hebben plaatsgevonden dient wel te worden medegedeeld zodra het onderzoek is afgerond, ongeacht de uitkomst van het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze regels heb ik ook gelezen maar is niet het antwoord op mijn vraag. Er wordt in verschillende forums gesproken over de wet op privacy en dat het schriftelijk moet worden getoond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is misschien niet het antwoord dat u graag wilt horen, maar wel het enige antwoord op uw vraag.
U schrijft dat het onderzoek op uw erf om 20.45 plaatsvond, voor of na het huisbezoek. Als u weet hoe laat het huisbezoek was, weet u ook of het ervoor of erna was. Het was in ieder geval een onderdeel van het huisbezoek. Een strafrechtelijk huisbezoek vindt plaats als er een duidelijk vermoeden is van fraude.
De Sociaal rechercheurs voeren dit huisbezoek uit, dit zijn ambtenaren met een speciale opsporingsbevoegdheid. De Wet bescherming persoonsgegevens wordt vaak "de privacywet" genoemd en is op de door u geschetste situatie niet van toepassing.
De privacywet regelt onder welke voorwaarden persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die herleidbaar zijn tot een bepaald persoon, het bekendste voorbeeld is iemands naam of adres. Ook dan heeft men niet het absolute recht om iedere persoonsverwerking te verbieden die men die niet bevalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ze heimelijk onderzoek doen weet ik, we hebben ook niets te verbergen maar het betreft hier onderzoek op eigen grond/erf. Mogen ze zomaar de poort openen, in je tuin onderzoek doen en daarna zich melden? Als mijn vrouw bijvoorbeeld net op dat moment om wat voor reden via de achterdeur naar buiten was gegaan dan stond ze dus oog in ook met twee wildvreemde mensen. We praten dan wel over het gevoel van veiligheid welke wordt aangetast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kleine toevoeging: Huisvredebreuk:
Onder het begrip huisvrede worden de volgende zaken verstaan:
-Woning. Bijv.: woonwagens, tenten en een hotelkamer
-Besloten lokaal. Bijv.: schuren, scholen, bedrijfsruimten, kerken, cafe's, winkels e.d.
-Besloten erf. Bijv.: een stuk grond dat is afgescheiden door een omheining en waarop de eigenaar te zijner tijd een woning zal of kan bouwen is een besloten erf. Geldt in dit geval niet dat er een formulier overlegd worden met toestemming om op het erf onderzoek te doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je vraag: U schrijft dat het onderzoek op uw erf om 20.45 plaatsvond, voor of na het huisbezoek. Als u weet hoe laat het huisbezoek was, weet u ook of het ervoor of erna was Ik wist niet dat dit gebeurd was omdat ze ten tijde van het bezoek dit niet vermeld hebben. Hier kwam ik een dag later achter toen ik contact heb gezocht met de vrouw welke erbij was. Deze kon mij iets vertellen waaruit ik kon opmaken dat ze verder zijn gelopen dan van de weg naar de voordeur omdat ze bevestigde dat er iets was gezien door hun wat niet te zien is vanaf de voordeur of de weg. Teven kon ik zien dat er in huis is gegluurd omdat er condens van het raam was geveegd. Dit was ook voorbij de voordeur. Als ze dit wel mogen zou hier toch documentatie over zijn te vinden?