Mijn dochter is zwanger en woont nog bij ons thuis heeft ze dan ook recht op een uitkering terwijl wij ook een uitkering hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Omdat ze zwangers is heeft ze nog geen recht op een uitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de leeftijd van je dochter?

Het beste antwoord

Te weinig geld, geen dak boven je hoofd, te weinig voedsel… Dan heb je recht op een uitkering en/of een leerwerkaanbod volgens de regering. Je moet wel meerderjarig zijn (verklaard). Dat komt omdat jouw ouders (financieel) verantwoordelijk voor je zijn tot je meerderjarig bent. Zij krijgen nog geld om jou te verzorgen.

Uitkering of leerwerkaanbod?

Als je jonger bent dan 27 jaar krijg je vanaf januari 2012 een bijstandsuitkering. De Wet investeren in jongeren (WIJ) is per 1 januari 2012 afgeschaft. Dat betekent niet dat de voorzieningen uit de WIJ ook verdwenen zijn. Het blijft belangrijk dat jongeren werken of leren. De gemeente blijft jongeren daarom begeleiden. Maar jongeren moeten ook zelf actief op zoek naar werk of een opleiding.

Ben je 16 of 17 jaar? Dan heb je geen recht op een uitkering, maar wel kans op een leer en/of werkaanbod.

Een uitkering…

krijg je als je niet rond kan komen. Het bedrag dat je krijgt, hangt af van hoeveel je hebt. Ook een auto, spaargeld en inkomsten als alimentatie tellen ze mee.

Aanvragen? Dat doe je bij het UWV Werkbedrijf (voorheen CWI). Ze kijken naar: je leeftijd, of je een partner hebt, of je een kind hebt en of je naar school gaat. Op 1 januari en 1 juli wordt het bedrag opnieuw vastgesteld. Dat betekent niet dat je het geld altijd op je rekening krijgt, de gemeente betaald bijvoorbeeld je huur.

Kom je als tienermoeder voor geen enkele uitkering in aanmerking, dan kun je de babyuitkering aanvragen bij je gemeente, het bedrag dat je daarvan krijgt wisselt per gemeente, maar komt op ongeveer 200 euro per maand. NIet iedere gemeente doet aan babyuitkeringen.

Als gezin heb je in ieder geval op de gezinsuitkering, die is voor jullie allemaal bedoeld. Zodra je dochter meerderjarig is, kan ze zelf een uitkering aanvragen. De babyuitkering kan in alle gevallen als je dochter minderjarig is, als extraatje worden aangevraagd bij een laag inkomen.

Lees meer in de link.