ik durf de alimentatie van me vader niet te incasseren vanwege de mogelijke kosten die ik ervoor terug kan krijgen, wat kan ik doen?

Ik heb de rechtzaak tegen me vader gewonnen en heb een beschikking waarin staat dat hij mij vanaf december 2012 moet betalen. Alleen is mijn moeder ook bezig met het innen van alimentatie en hij doet er alles aan om zo min mogelijk inkomsten te genereren . Me advocaat zegt dat als ik ga innen terwijl ik weet dat hij zogenaamd geen geld heeft, dat ik dan kosten kan krijgen. Wat kan ik doen? ik ben machteloos en de schuld begint nu meer dan 10.000 euro te worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jouw vader de alimentatie niet kan betalen, dan kan hij vermindering of nihil stelling aanvragen via een advocaat bij de rechtbank. Nu heeft de rechter beslist dat hij jou een bepaald bedrag moet betalen, daar heb jij dus recht op en hij is verplicht dit te betalen. Je kunt de hulp van het LBIO inschakelen dit bedrag voor je te innen. Kan je vader dit echt niet betalen, dan innen zij niet. Je kunt tot 6 maanden terug innen via het LBIO. De maanden daarvoor zal je zelf moeten regelen, eventueel met behulp van een incassobureau. Kinderalimentatie gaat voor de alimentatie aan je moeder. Jij moet als je 18 jaar of ouder bent zelf het LBIO inschakelen, je moeder kan geen hulp van het LBIO krijgen voor haar alimentatie.
Als jij alimentatie van je vader probeert te innen en hij kan dit niet betalen, dan zijn er voor jou geen kosten aan verbonden, ik weet niet waar jouw advocaat dat vandaan haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ik weet ook niet waar de advocaat deze 'wijsheid' vandaan heeft. Als de inning via het LBIO verloopt zijn er geen kosten. Wel als er een advocaat wordt ingeschakeld of betaalde rechtshulp.
Een + dus voor crea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je fisbel, er zijn inderdaad geen kosten voor het kind, wel voor de vader, zodat hij het in het vervolg wel uit zijn hoofd laat, om geen alimentatie te betalen.
fisbel
10 jaar geleden
Nadeel is natuurlijk wel dat het LBIO de alimentatie slechts met 6 maanden terugwerkende kracht terugvordert. Een advocaat heeft daar meer mogelijkheden. Maar als er van de kant van de hulpvrager geen financiële middelen zijn, blijft het een ALS … DAN verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, wederom bedankt fisbel.

Andere antwoorden (2)

een andere advokaat nemen ,dat je advokaat je afraad om de gelden niet te innen die je toekomen is een bewijs van onvermogen van je advokaat, de rechtbank heeft beslist dat je recht hebt op dat geld,en dus heeft hij ervoor te zorgen dat jij je geld krijgt. als je vader daardoor niet genoeg overhoud is dat niet jouw maar zijn probleem, en datzelfde geld voor een eventuele betaling van hem aan je moeder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Een advocaat kan vader natuurlijk niet ter plekke afdwingen te betalen. Hij kan wel vervolgprocedures in gang zetten. Maar de schoorsteen voor de advocaat moet ook roken. De advocaat zal kosten rekenen als er verder een beroep op hem wordt gedaan. Een andere advocaat zal ook geld kosten. Geld dat mensen meestal niet hebben. De overheid heeft juist het LBIO in het leven geroepen om de inning van de alimentatie uit handen te nemen. Zie antwoord crea. Geen goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een cliënt iets afraden is niet altijd omvermogen. Kan wijsheid zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omvermogen is natuurlijk onvermogen.
Één ding is duidelijk: wat je ook doet, het zal veel moeite en wsl ook geld kosten en niet veel geld opleveren.

Het antwoord op je vraag "Wat kan ik doen" is daarom dat je het beste kunt zorgen dat je zo snel mogelijk in je eigen levensonderhoud gaat voorzien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast het LBIO vragen hoe te handelen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus en kans dat het ten koste gaat van de alimentatie waar zijn moeder nu eventueel recht op heeft.