Mag het uwv na het eerste evaluatiegesprek de ww stopzetten als je niet voldoende hebt gesolliciteerd? Of krijg je eerst een waarschuwing/boete?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Volgens het UWV:

"Wat gebeurt als ik niet genoeg solliciteer?
Wij controleren of u zich aan uw plichten houdt. Als u niet genoeg solliciteert, dan heeft dat gevolgen voor uw WW-uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder of geen uitkering. Als u te veel uitkering ontving, dan moet u dat bedrag terugbetalen."

Als je vervolgens klikt op 'controleren' en nog wat verder zoekt krijg je het volgende:

"Wat gebeurt er na een controle?
Na een controle wordt duidelijk of de gegevens die wij van u hebben juist of onjuist zijn. En of u zich wel of niet aan de regels heeft gehouden.

Uw gegevens zijn juist
Zijn de gegevens die wij van u hebben juist? En heeft u zich aan alle regels gehouden? Dan wordt de controle afgesloten. Het onderzoek heeft dan geen gevolgen voor u.
Woont u in Nederland en is er een inspecteur bij u thuis geweest? Of heeft u een afspraak met een inspecteur gehad op een andere locatie? Dan krijgt u een brief waarin staat dat wij het onderzoek hebben afgesloten en dat niet gebleken is dat u de regels heeft overtreden.

Uw gegevens zijn onjuist
Zijn de gegevens die wij van u hebben niet juist? Heeft u zich niet aan de regels gehouden? Dan doen wij verder onderzoek. Als uit het onderzoek blijkt dat u de regels heeft overtreden, dan heeft dat gevolgen voor uw uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder of geen uitkering en/of een boete. Als u teveel uitkering ontving, dan moet u dat bedrag terugbetalen. Houdt u bewust informatie achter? Dan is er sprake van fraude. UWV kan besluiten hiervan aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie."

Conclusie:
de optie 'waarschuwing' staat er niet bij, die mogelijkheid wordt ook niet open gehouden in bovenstaande tekst. Zie de zin: "Als u niet genoeg solliciteert, dan heeft dat gevolgen voor uw WW-uitkering. " Dus niet: "... kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering". Het is kennelijk meteen 'menens'. De optie 'definitief stopzetten' wordt echter ook niet genoemd. Op de een of andere manier gaat niet solliciteren meteen geld kosten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op deze is het UWV wat duidelijker:

"U bent er zelf verantwoordelijk voor dat u zo snel mogelijk weer werk vindt. Als u een uitkering aanvraagt dan krijgt u toegang tot uw persoonlijke Werkmap op werk.nl. Hierin staat wat u van ons kunt verwachten en wat wij van u verwachten.

Zorg dat u de afspraken over uw sollicitaties nakomt. Doet u dat niet, dan heeft dat gevolgen voor uw uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder uitkering." (zie bron)
Computoon
9 jaar geleden
Zorg dat je de opgegeven taken uitvoerd. Zo zijn dat minimaal 4 sollicitatie activiteiten per 4 weken. Laat je deze taak versloffen, zullen de geautomatiseerde systemen je doorzetten naar de afdeling handhaving. Dit resulteert direct in een korting op je uitkering. Vervolgens moet je de boel gaan rechtpraten. Voorkom dit dus!

Ik spreek zelf niet uit ervaring, maar heb dit wel van iemand vernomen.