Op deze website http://www.carrieretijger.nl/opleiding/sociaal/sph staat deze informatie:

"Wat kun je ermee worden?

Met het diploma SPH op zak kun je aan het werk in een breed werkveld:

- Jeugd- en jongerenwerk
- Verstandelijk gehandicaptenzorg
- Lichamelijk gehandicaptenzorg
- Verslavingszorg
- Ouderenzorg
- Psychiatrie
- Justitiële hulpverlening
- Maatschappelijke opvang
- Zorg bij multiproblem-gezinnen
- Vluchtelingenwerk
- Re-integratie

Voorbeelden van functies:

- Medewerker verslaafdenopvang
- Medewerker dak- en thuislozenopvang
- Activiteitenbegeleider
- Sociotherapeut
- Pedagogisch hulpverlener voor mensen met een verstandelijke beperking
- Medewerker gezinsvervangend tehuis
- Groepsleider psychiatrische instelling
- Groepsopvoeder in de jeugdhulpverlening

Wat is het carrièreperspectief?

Veel afgestudeerden gaan na het behalen van het diploma meteen de arbeidsmarkt op. Een groot deel van de SPH’ers kiest voor de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Anderen werken in de psychiatrie of hebben een baan in de pedagogische ondersteuning van gezinnen. Vanuit deze functies kun je doorgroeien naar beleidsmatige- en leidinggevende functies, zoals paviljoens- of afdelingshoofd van een zorginstelling, sectordirecteur of zorgcoördinator."

Ook op deze website http://www.carrieretijger.nl/beroep/sociaal/sph-er kan je informatie vinden over het beroep van Sociaal pedagogisch hulpverlener:

"Waar werk je als sociaal pedagogisch hulpverlener?

Een SPH’er werkt in verschillende functies en in uiteenlopende werkvelden binnen ambulante, residentiële en semi-residentiële settingen:

- Ambulante hulpverlening (thuisopvang)
De cliënt woont thuis en krijgt ondersteuning om daar te kunnen blijven wonen.
Doelgroepen zijn bijvoorbeeld:
-> Mensen met een verstandelijke beperking.
-> Mensen met een NAH (niet aangeboren hersenletsel).
-> Multi-probleemgezinnen.

- Semi-residentiële hulpverlening (dagopvang)
De cliënt gaat naar een instelling voor dagbehandeling, maar woont gewoon thuis. Je kunt denken aan medisch kleuterdagverblijven, dagverblijven voor gehandicapten of psychiatrische klinieken.

- Residentiële hulpverlening (dag- en nachtopvang)
De cliënt woont in een vervangende thuissituatie. Dat kunnen verschillende instellingen zijn: psychiatrische ziekenhuizen, behandelingstehuizen voor kinderen of jongeren, bejaardenhuizen, tehuizen voor alcohol- en drugsverslaafden of crisisopvang voor gezinnen.".
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met sph kun je in theorie inderdaad die dingen die hierboven genoemd zijn. Maar in de praktijk is er erg weinig vraag naar sph mensen. Mijn advies is om deze opleiding niet te doen. Je leert eigenlijk vrij weinig, enkel dingen die iedereen al kan of iedereen wel weet. De kans dat je niet aan de bak komt is erg groot. En als je al aan de bak komt, is je salaris heel laag. Dus doe iets anders dan sph.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel erg kort door de bocht! Je leert echt niet alleen dingen die iedereen al wel weet.. Dat is onzin. Wel is het inderdaad zo dat er niet veel mensen nodig zijn in dat specifieke vakgebied.
Als man kom je ook makkelijker aan een baan dan een vrouw, dat komt door de lage man-vrouw verhouding van de opleiding.