Blijft mijn IOAZ uitkering na invoering van de kostendelersnorm in 2015 gelijk?

ik en mijn vrouw ontvangen een ioaz uitkering voor gehuwden, ons kind woont nog thuis en studeert (ontvangt alleen stufi , werkt niet)

klopt het dat de kostendelersnorm geen invloed heeft op onze uitkering volgend jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De IOAW-uitkering verschaft u en uw partner een inkomen dat ligt op (tenminste) het bijstandsniveau. De IOAW vult het totale inkomen van u en uw partner aan tot bijstandsniveau.

De kostendelersnorm in de IOAW en de IOAZ die per 1 juli 2015 ingaat verandert niets in uw inkomenssituatie. De uitkering wordt 50% als iemand met één of meerdere personen hoofdverblijf heeft in dezelfde woning. Voor u en uw partnr is de IOAW-uikering al 50 / 50 norm bijstand. (zie derde bron)

In tegenstelling tot de kostendelersnorm in de bijstand, blijft de uitkering altijd op 50% ongeacht het aantal personen waarmee betrokkene hoofdverblijf heeft in dezelfde woning.

N.B: de Tweede Kamer is akkoord gegaan met het wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel moet nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de studifinanciering van ons thuiswonende kind heeft geen invloed dus?
fisbel
9 jaar geleden
De huidige regeling is als volgt:
De IOAW-uitkering is een aanvulling op uw eigen inkomsten. De inkomsten van uw partner tellen ook mee, die van andere gezinsleden (meerderjarige kinderen of inwonende ouders) tellen niét mee. Dat wordt door de invoering van de kostendelersnorm niet anders. Studiefinanciering en andere inkomsten van uw inwonend kind beïnvloeden uw IOAW-uitkering niet. Zie: http://www.beurspleinrivierenland.nl/default.asp?A1PID=36970PSAC&A1SID=..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor het antwoord !