Wat voor effect heeft het strategie van Coca Cola? ( zie toelichting)

Ik ging een aantal artikels over Coca Cola lezen en kwam erachter dat Coca Cola meerdere bedrijven heeft zoals :

* Coca Cola HBC
* Coca Cola Amatill

Het doel van deze bedrijven is niet verschillend dan de hoofdbedrijf Coca Cola Company.

***Waarom vond Coca Cola het dan nodig om meerdere dochterondernemingen met hetzelfde doel te openen?

Iets later heb ik deze stukje op Wikipedia gelezen

''Anchor bottler is a term used by cola beverage manufacturers for their major bottlers around the world.

The Coca-Cola Company employed the strategy of "anchor bottlers" to penetrate markets like China, Eastern Europe and Russia.''

***Waarom zou Coca Cola een dochteronderneming nodig hebben om in de markt te komen in landen zoals China en Rusland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Tjee ! Vaak wordt gedaan in landen inderdaad zoals je al aangeeft . Die eerst gesloten waren en toen ze binnen wilden komen moesten ze vaak ter plaatse aan regels voldoen ! Qua productie , samenstelling , lokale en landelijke heffingen . Vaak wordt de deal op regering's niveau gedaan dus toen Coca cola in Rusland werd toe gelaten moest de politiek daar dus er toestemming voor geven . ( dus € schuiven misschien ?) de Mac in China was ook niet even een franchise nemer die dacht kom ik begin een Mac . Nee die had contacten nodig of anders om de Mac zocht contact met ( ja niet met de plaatselijke ) de politiek . Of zelfs een hoge Amerikaanse Handels delegatie zegt iets van doen jullie de deur open voor ? dan wij voor ?! En ja dan een aparte import maatschappij met mogelijk plaatselijke directie en productie . Bij bij zondere omstandigheden kan de productie gewoon doorgaan en bij een rare Politiek ingegeven claim wordt niet het hele concern getroffen . Maar het belangrijkste is dat er door het land in kwestie beter belasting gepakt kan worden en een dikke vinger in de pap .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dan naar mijn weten niet noodzakelijk om een apart onderneming daarvoor te starten. Een kantoor in het desbetreffende land te openen en ingeschreven staan bij het belastingdienst zou genoeg moeten zijn toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou je zeggen maar het land in kwestie wil vaak een belang ( of een persoon of familie van ? ) in die firma . Om in vloed te blijven houden :) voor afdracht belasting willen ze vaak mooi salaris in die firma .