Hoeveel geld moet je winnen om de rest van je leven niet meer te hoeven werken?

Stel je bent 30 jaar en doet geen al te gekke dingen... Genoeg voor een modaal maandinkomen, eigen huis, 1 vakantie per jaar...

Toegevoegd na 49 seconden:
Winnen in de loterij bijv...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zalige gedachte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wil ik wel voor je uitrekenen als je mij de volgende gegevens geeft: Wat wil je dit jaar als jaarsalaris hebben?
Op welke leeftijd stopt de berekening (overlijden klinkt zo euh.. je snapt me wel :-) )?
Welk saldo wil je overhouden op die datum?
Wat is de waarde van het 'eigen huis' per vandaag, of moet er nog een huis gekocht worden en zo ja, welke koopsom betaal je daar voor?
Op welke datum gaat je pensioen in?
Wat zijn je overige vermogensbestanddelen en welke waarde vertegenwoordigen deze tesamen? Zomaar wat vragen om een gerichtere berekening te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaarsalaris 50000 (netto, opeenvolgende jaren incl inflatie); einde berekening 100jr ; geen eindsaldo; huis kopen 500.000; pensioen 65jr (als je nooit meer werkt heb je dan wel pensioen); geen overige verm bestanddelen... Ik ben benieuwd, vergeet niet je antwoord bij de antwoorden te plaatsen... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb je berichtje gehad hoor, maar momenteel ben ik even druk met andere zaken, dus ik laat deze vraag even aan mij voorbij gaan.

Het beste antwoord

nee meer, je betaalt ook vermogensbelasting(plus minus 1.2 procent, en aangezien je van de rente leeft groeit je kapitaal niet. Afgaande op een normale inflatie zal je vermogen dan op den duur nog net genoeg zijn voor een normaal huis en een auto. Ik schat dat je toch al snel 2 miljoen nodig hebt. 1 om de rente van te gebruiken en de andere om je vermogen verder uit te breiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je 1 miljoen gewonnen hebt kun je al van de rente leven

Toegevoegd na 2 minuten:
zeg dat je 3% rente krijgt heb je zo ongeveer 2500 euro per maand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt best mee : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die heb ik niet mee gerekend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 2500 per maand is dan niet geïndexeerd. Over 30 jaar is dat een schijntje.
Reken uit wat je gemiddeld per jmaand nodig hebt, denk je 100 te worden dan zijn dat de jaren die je moet tellen, doe dit door de inflatie x 2 dan moet je aardig goed zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen rare dingen doet, kan je, als je alleen woont, en je huis is afbetaald, met zo'n € 30.000,- per jaar een aardig eindje komen : €2000,- per maand, en €6000.- om mee te spelen. Dus zo'n slordige 1 1/2 miljoen zou je aardig op weg kunnen helpen : wat je niet gebruikt, kan je voor langere tijd vastzetten, dus dat 'groeit' dan aardig aan, per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een juist beheer van kapitaal is een bedrag van ca. 750.000 euro voldoende levenslang modaal te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de rente opbrngst negeren evenals de inflatie.
Dus uitgaande van NETTO 30000 per jaar (2500 per maand) heb je als je 30 bent 35 jaar 30000 nodig (37 jaar als de AOW ingaat bij 67).
Daarna 20000 per jaar (plus je AOW).
ga je uit van 97 jaar als levensverwachting:
37*30000=1.110.000
30 * 20000= 600.000.

totaal 1.710.000 euro.
Elk jaar mag je je verbruik met de rente minus vermogens belasting laten stijgen als inflatie correctie.
Dit bedrag is groot genoeg om een bescheiden huisje te kunnen kopen...zonder hypotheek dus ook zonder huurwaardeforfait en bovendien minder vermogens belasting. Echter, dan zal je restant maand bedrag wel lager worden maar je hoeft ook geen huur meer te betalen.