Ik verdien onder minimumloon kan ik uitkering krijgen?

Hallo, ik ben 20 jarige werker. Ik werk nu full-time 3 dagen en woon op mezelf. Helaas ontvang ik geen toeslag voor het huren, omdat ik onder 23 jaar ben en hierdoor loop ik veel mis en houd ik geen geld over voor mezelf. Omdat ik niet 40uur werk heb, maar 23 uur contract is het moeilijk om voor mezelf te zorgen en vraag ik me af of het mogleijk is om hiervoor een uitkering op te vragen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is lastig om antwoord gegeven, want je bent onder de 23 jaar zoals je aangeeft. Huur toeslag is afhankelijk van inkomen van leeftijd, van hoogte van de huur. Kun je aangeven wat de hoogte is? Je mag een fictief bedrag noemen, zelf weet je wel of het een (te) hoge huur is of een lage huur is. Kunnen of willen je ouders bijdragen in je onderhoud? In welke gemeente woon je?
fisbel
9 jaar geleden
Als u geen huurtoeslag kunt krijgen, betekent dit dat uw huur óf te laag is óf te hoog. Voor 2015 geldt voor een persoon van 18-23 jaar:
uw rekenhuur is minimaal € 229,64 en maximaal € 403,06 per maand is. Als u meer huur betaalt dan € 403,06 (jaar 2015) woont u gewoon te duur. De huur kan dan alleen betaald worden als uw ouders bijspringen. Tot 21 jaar hebben zij onderhoudsplicht.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2015/voorwaarden_2015/ik_woon_alleen/18_of_ouder_jonger_dan_23
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh wow, mijn kale huur zonder de extra kosten is 403,53. Gaan ze nu echt problemen maken voor de paar centjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag of je verhuurder die paar centjes huurverlaging wil geven ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die grens moet ergens getrokken worden, dus ja: die paar centjes maken dat je geen recht hebt op huurtoeslag. De verhuurder richt zich daarmee eigenlijk ook op een bepaalde doelgroep, net zoals bij huurprijzen boven de huurtoeslaggrens (momenteel 699nogwat). De verhuurder weet namelijk heel goed dat een huurprijs van 700 euro per maand ervoor zorgt dat de huurder geen recht zal hebben op huurtoeslag en richt zich hiermee dus op mensen met een hoger inkomen. Het doel van huurtoeslag is dat mensen met een relatief laag inkomen ook gewoon een woning kunnen huren. Maar dat moet wel een passende woning zijn. De redenering achter dit soort toeslaggrenzen is dat als je een inkomen hebt rond het minimum en je huurt een woning voor ruim 900 euro per maand, je gewoon boven je stand leeft en een goedkopere woning zou moeten huren. Daarom zijn die toeslaggrenzen er: als je huur meer is dan 699 euro dan krijgt niemand* huurtoeslag, en ben je nog geen 23 dan ligt die grens lager. Dat heeft ook weer te maken met het feit dat iemand beneden de 23 nog in de jeugdschalen valt en dus een lager inkomen heeft. Bovendien studeren veel jongeren van die leeftijd nog en dan heb je helemaal amper een inkomen. Alleen wanneer je vanwege een handicap bepaalde woningaanpassingen nodig hebt, kun je huurtoeslag krijgen als je als jongere van nog geen 23 een wat duurdere woning huurt. Dan heb je immers weinig alternatieven: aangepaste studentenkamers zijn er heel weinig en een huis dat geschikt is voor rolstoelgebruik, heeft nu eenmaal een ruimere opzet nodig. Je kunt dan inderdaad je situatie uitleggen en huurverlaging aanvragen, maar reken er niet al te hard op. De verhuurder heeft zich waarschijnlijk met de huurprijs bewust gericht op mensen boven de 23 en/of mensen met een hoger inkomen. Maar was je situatie anders toen je reageerde op de woning? Je woont er vast niet langer dan twee jaar: woon je er net of al langer? En als het al langer is: hoe deed je dat tot nu toe dan? Verdiende je eerder meer, of zat de huurprijs toen je erop reageerde nog wel onder die toeslaggrens voor jongeren onder de 23? (*ook daar zijn weer uitzonderingen op wanneer er sprake is van en 'bijzondere situatie', zoals de al genoemde woningaanpassingen bij een handicap of bijvoorbeeld een zeer groot gezin.)

Antwoorden (2)

Om op jezelf te wonen volstaat 3 dagen werken eigenlijk niet om in je onderhoud te moeten voorzien ; je zult meer moeten werken of daarnaast een opleiding volgen (in welk geval je inkomen kan worden aangevuld met studiefinanciering).

Bijstand is er om je een minimumbestaan te garanderen, maar daarvoor moet je aan strenge voorwaarden voldoen die niet altijd positief voor je uit zullen pakken. Het beste kun je proberen toch je eigen broek omhoog te houden door meer uren te gaan werken of er een opleiding bij op te pakken.

Natuurlijk verdien je alleen al op grond van je leeftijd minder dan minimumloon, tenzij je een geschoold beroep uitoefent. Zelfs als je fulltime zou werken. De maximale bijstand echter die je op jou leeftijd kunt krijgen is 234,88 en dat is dus INCLUSIEF het loon dat je al verdient ; dat is het bedrag tot waar je maximaal wordt aangevuld - en waar je dus vermoedelijk al boven zult zitten. Op jou leeftijd zijn namelijk je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je en zouden moeten bijspringen. Vanaf je 21e gaat dit bedrag omhoog naar ongeveer 680 euro per maand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stap 1 is advies te vragen van ouders indien mogelijk en de situatie van je ouders in beeld te brengen.
Stap 2 is met de reactie van je ouders naar de gemeente gaan en jouw situatie en situatie van je ouders uitleggen en vragen wat mogelijk is. De gemeente gaat uit van de zelfredzaamheid van de burger, dus laat zien wat je wel kunt en waarbij tegen aanloopt. De truc is om de gemeente met je mee te laten denken. 1 januari is een belangrijke moment voor veel gemeentes, dus probeer in een overgangsregeling te komen of advies aan te vragen of het gunstig is om voor 1 januari een aanvraag te doen of juist na 1 januari de aanvraag te doen.
Stap 3 met het advies van de gemeente en andere instanties op gebied van werk en inkomen de juiste vervolg acties te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ouders kunnen mij helaas niet helpen omdat ze zelf uitkering krijgen en toeslagen ontvangen waardoor alles lastig is. Ik moest eruit zodat ze niet op mijn ouders gaan te korten en ik voor niets werk. Ik betaal aan kale huur 425 euro en dat is toch nogal wat. In het begin zou een vriend met me inwonen, maar uit eindelijk blijkt dat niet het geval te zijn. Met het werk verwachte ik echt 5 dagen contract, maar uiteindelijk max 3 dagen gekregen en af en toe misschien als iemand er niet is wordt ik ingezet. Ik kan hierop niet vertrouwen. Ik zit nu volop te solliciteren met soortgelijke functie wat ik nu doe. Hopen dat ik nog zo'n 2 a 2,5 dag zo kan werken en toch een beetje inkomen hebben. Ik heb berekend en ik kom nadat ik alles heb afbetaald op 0 uit. Zelfs min dus mijn vermogen zit in het min. Anders ga ik de huurcontract toch maar beindigen en terugtrekken bij mijn ouders voordat het te laat wordt en maar 3 dagen werken. Van wat ik weet mag een werkende persoon bij zijn ouders max 600 ofzo verdienen. Dan ga ik daar maar niet overheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je bij je ouders gaat wonen, gaat dan de totale gezinsinkomen omhoog of juist omlaag. Als je rekening houd met alle toeslagen voor de situatie en de situatie er na?