Iemand wil mijn lege rekening gebruiken, zitten hier geen risico's voor mij aan vast qua belastingdienst oid?

Er is iemand die heeft gevraagd om mijn lege rekening te mogen gebruiken. Ik krijg hier wel een vergoeding voor, hij huurt mijn rekening om zo maar te zeggen.

Nou vraag ik me af of er voor mij verder geen risico's of gevolgen aan zitten qua belastingdienst oid.
En kan hij schulden opbouwen op mijn rekening?

Ik heb die persoon wel ontmoet, maar ken hem verder niet en wil niet ergens in gelokt worden wat weer gevolgen heeft voor mij.

Graag zoveel mogelijk info en tips waar ik op moet letten en rekening mee moet houden.

Toegevoegd na 20 uur:
Stel ik zou aantal dingen op papier laten zetten via advocaat. En hij ondertekend dat en levert een kopie van zijn id bewijs.

Is het dan nog steeds zo risicovol?

Ik heb het geld heel hard nodig en kan nergens een lening afsluiten ivm mijn uitkering. Maar wil ook zeker niet mijn vrijheid verliezen omdat ik dan medeplichtig word van iets.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik zou dan natuurlijk wel zelf een kopie maken van zijn id bewijs zodat ik weet dat er niet geknoeid is met zijn kopie.

En wij hebben hier een advocaat die altijd 1 gratis consult geeft. Dus pro deo werkt.

Maar aangezien iedereen het afraad hier, lijkt het me zelf ook verstandig om het niet te doen...

Helaas, maar dan maar verder zoeken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (18)

Ik zou me onmiddellijk afvragen,waarom hij geen eigen rekening opent! Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen,zolang je niet weet wat er op jouw naam allemaal mis kan gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen.
Als deze persoon een rekening nodig heeft voor iets legaals, dan zou hij zelf wel een rekening openen. De reden dat hij het via een ander doet is bijna zeker voor illegale activiteiten, witwassen oid.
Ik zou hier zeker niet aan meedoen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je bent zelfs strafbaar als je meewerkt:

http://www.bnr.nl/artikel/9268162/banken-waarschuwen-misbruik-rekening

Toegevoegd na 20 uur:
Je hebt je vraag uitgebreid zie ik, dan zal ik mijn antwoord ook uitbreiden:
"Stel ik zou aantal dingen op papier laten zetten via advocaat. En hij ondertekend dat en levert een kopie van zijn id bewijs."

Dat is een goed idee. Als de betreffende persoon criminele zaken wil doen, dan zal hij weigeren de afspraken op papier te laten vastleggen, zeker als hij een kopie van zijn identiteitsbewijs moet overleggen.

Tussen haakjes: de advocaten die ik ken werken niet voor niets, dat zijn ook weer extra kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige juiste tip: niet doen!

U kunt er flink door in de problemen raken. De rekening gaat in elk geval gebruikt worden voor illegale praktijken. Anders zou de persoon zijn eigen rekening wel gebruiken. Doordat de rekening op uw naam staat, is er dus voor opsporingsinstanties altijd een makkelijke link naar u te maken.

Niet doen dus!
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik ben het met mijn voorganger eens,niet doen.
Je weet nooit waar jou rekening voor gebruikt word.

Ik heb iets gevonden op het internet,lees dit maar even door.

http://www.verdienenofoplichting.nl/index.php?pagina=bankrekening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er ook zeker niet aan beginnen.
Stel hij licht de boel op bij b.v marktplaats.
Verkoopt allemaal "goederen"die wel betaalt worden maar niet geleverd.

Het wordt dan betaalt aan jou adres, vervolgens krijg je schuldeisers en is de man van de rekening gevlogen.
Aantonen dat jij het niet gedaan hebt kan dan niet.
En zo is het jou woord tegen de zijne.

Er zijn meerdere mensen de dupe geworden van dit soort praktijken.
Dus echt niet doen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uitermate dom om een rekening te verhuren of uit te lenen. Straks wordt je rekening gebruikt voor witwassen of illegale transacties uit te voeren. Drie maal raden wie er dan aansprakelijk is. Ieder geval niet de huurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zeer afraden.
Het is jou rekening en dat is het voor de belastingdienst ook want de rekening staat op jou naam.
Ook is het voor de gebruiker van jou rekening mogelijk om daarmee schulden te maken waar je later met grote waarschijnlijkheid zelf voor opdraait.
Als het iemand zou zijn uit je omgeving waar je volop vertrouwen in hebt zou je het kunnen overwegen maar als je de persoon niet goed kent kun je er beter nooit aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ook bij mensen uit je directe omgeving moet je het niet doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het mee eens en daarom schreef ik ook dat je het zou kunnen overwegen.
Als het tijdelijk is en met goede argumenten bedoel ik dan.
Maar dat is een keuze die je dan moet maken.
Nooit aan beginnen! Ik heb jarenlang bij een bank gewerkt en er zijn op deze manier talloze mensen misbruikt en benadeeld.
Het is niet voor niets hoor dat ze er zelf geen eentje kunnen openen!
Doe het niet, ze laten er allerlei dubieuze (criminele) transacties overheen lopen en dan wordt jij aansprakelijk gesteld. Dan kan jij nooit meer een rekening openen.
Of ze laten er een debetstand op ontstaan, door ook in buitenland te pinnen en bij diverse verschillende banken. Al zit er geen limiet op je rekening dit kan toch echt.

Doe het niet, al is de verleiding door die vergoeding groot! Je gaat er ZEKER spijt van krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even als toelichting op je vraag; je hoeft helemaal nergens op te letten en rekening mee te houden. Want je moet het gewoon niet doen. Wanneer er bijv. schulden zijn ontstaan kan jij niet eens meer een nieuw gsm contract afsluiten, of iets bij de Wehkamp kopen, of een rekening openen, of uberhaupt iets bij een bank doen.

Toegevoegd na 21 uur:
Als toevoeging op jouw toevoeging;

Nog steeds niet doen. Je zult het nooit waterdicht kunnen krijgen. Tevens mag je een copy van een legitimatiebewijs nooit accepteren want een copy kan makkelijk vervalst zijn.
En wat je ook opstelt het feit blijft dat de rekening op jouw naam staat, de bank bij jou aanklopt en eventuele schuldenaars en de politie ook.
Al heb je het geld hard nodig, doe het niet. Dergelijke risico's wil je niet lopen en kan je niet opvangen middels een opgesteld iets door een advocaat. Een beetje goede advocaat zal je hetzelfde vertellen en anders vind ik dit heel vreemd. En wat heb je aan zo een contract als die persoon van alles flikt met je rekening en hij dan met de noorderzon vertrekt?????? Zal niet de eerste crimineel zijn die spoorloos verdwijnt hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er niet vanuit gaan dat deze persoon oprecht is en goede intenties met jouw rekening heeft. Het feit dat je hem niet of nauwelijks kent zegt ook al een hoop.

Als het nou nog om een vriend gaat kan ik me er iets bij voorstellen. Ook zou ik mezelf afvragen of je voldoende over deze persoon weet. Wat nou als hij jou valse gegevens verstrekt. Dan word jij gepakt.

Misschien lijkt het een mooi voorstel, maar er zit zeker een luchtje aan. Dan maar niet dat geld voor die lege rekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw rekening is gekoppeld aan jouw persoon. Daarvoor heb je je moeten legitimeren bij de bank. Je hebt de voorwaarden voor het hebben van die rekening ondertekend, oftewel: je bent helemaal aansprakelijk voor deze bankrekening.

Ook de belastingdienst denkt daar zo over, en justitie ook. Als er dus geld binnenkomt op die rekening en dat is afkomstig van criminele activiteiten, dan ben jij medeplichtig.

er is maar één advies: absoluut niet doen!!
14 jaar geleden
De belastingdienst is nog je mínste probleem als je dit doet. Dit is een bekende tactiek van criminelen om hun geldstroom te beheren zonder dat het tot henzelf herleidbaar is. Het is dan namelijk primair herleidbaar tot: jou!

Voor je het weet, zit je verantwoording af te leggen op het politiebureau over waarom er zoveel drugsgeld op jouw rekening staat, of hoe het toch komt dat er een bedrag van jouw rekening is afgeschreven dat precies klopt met het bedrag dat een huurmoordenaar voor zijn werk heeft ontvangen. In het allergunstigste geval wordt je 'alleen maar' beroofd via de mogelijkheid om rood te staan.

Probeer in zulke gevallen maar eens te beweren dat je er niets van wist. Want de politie zal al snel denken dat je toch minstens geweten moet hebben dat er iets niet in de haak was.

Niet doen dus!

Overigens: hoe weet die onbekende die je alleen maar een keer ontmoet hebt dat je een lege rekening hebt die hij zou kunnen 'huren'? Of je bent bespioneerd, óf je bent véél te vrij in het geven van dat soort informatie aan vreemden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet doen, zitten zeker risico's aan vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker zitten hier risico's aanvast. Allereerst de fiscale gevolgen: je moet de begin en eind saldi op die rekening doorgeven, en als hierdoor je vermogen uitkomt boven de belastingvrije voet, moet je belasting gaan betalen.

Ten tweede: waarschijnlijk wil die persoon je rekening gaan gebruiken als doorsluisrekening voor het geld van zijn criminele aktiviteiten, anders had hij het wel via zijn eigen rekening gedaan.

Werk hier nooit aan mee, dit soort praktijken kloppen nooit!!
Voor je t weet ben je zelf de sigaar, en lijdend voorwerp bij pollitieverhoren ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oplichting ligt er hier wel HEEL erg dik bovenop.
Iemand kan zelf gene rekening openen, dus gaat op zoek naar ene willig slachtoffer dat bereid is voor een klein schijtbeetje geld enorme risico's te lopen, en jij staat op het punt er met open ogen in te tuinen.

Je toevoegingen maken duidelijk dat je wel HEEL erg graag dat beetje geld wilt hebben, ondanks dat het overduidelijk geen zuivere koffie is.

Echt waar, als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het gewoon NIET WAAR. Nu lijkt dat beetje geld mooi meegenomen, maar als je straks tot over je oren in de ellende zit, (wat gegarandeerd gaat gebeuren natuurlijk) krijg je spijt als haren op je hoofd, maar kun je er niet meer onderuit.

Bij een bekende moet je er al niet in trappen, maar bij een onbekende natuurlijk al helemaal niet. Legitimatie- en rijbewijzen zeggen in dat circuit helemaal niets ; die zijn ook gewoon vals. Hoe eerder ze met hun ID--papieren zwaaien om jou vertrouwen te winnen, hoe groter de kans dat die vals zijn.

Verstandig blijven dus, niet aan meewerken, en als het kan zelfs aangifte doen van deze poging tot oplichting. Niet dat het in jou situatie helpt, maar voor het zelfde geld zijn het mensen die ze al een tijdje op het spoor zijn en is alle info welkom. Zeker even melden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt niet doen. Met welke reden vraagt een vreemde aan jou dit en betaalt jou daarvoor??? De alarmbellen gaan bij mij meteen af.
Je komt hier echt mee in de problemen want alles wat er op en van die rekening wordt betaald is JOUW verantwoordelijkheid.
Wat jij voorstelt aan poespas is vele malen meer dan dat hij gewoon zelf een rekening opent bij een bank. Moet geen enkel probleem voo hem zijn. Is dit wel een probleem dan moet je dit al helemaal niet voor hem doen want dan kom jij ook in de problemen.
Jouw uitkering komt ook in de problemen omdat jij geld op jouw rekening gaat krijgen terwijl je een uitkering krijgt.
Hoe hard je het ook nodig hebt, ik zou dit op een andere manier zien op te lossen.
Zo te zien aan je aanvulling neem jij de adviezen ter harte en dat vind ik een hele slimme keus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET DOEN!
Kijk eens op www.laatjenietvastpinnen.nl

Neem ook eens een kijkje op de website van opgelichtopinternet.nl daar vind je vele slachtoffers van personen die hun rekening hebben laten misbruiken door iemand die zogenaamd vanwege belastingtechnische redenen zijn omzet wilde verspreiden over meerdere bankrekeningen en daarom tegen vergoeding lege bankrekeningen zoekt.

Wij zouden het op prijs stellen als je je meld bij opgelichtopinternet. Waarschijnlijk is het een bekende.
Zoek maar eens op Dennis H

Als rekeninghouder blijf je ten alle tijden verantwoordelijk voor het gebruik van je rekening! Dus bij aangiften nav oplichting cq. misbruik ben jij de persoon die in eerste instantie schadeloos zal moeten stellen. Jij op jouw beurt kan proberen dan je schade te verhalen op de dader (bijna onbegonnen werk). Daarnaast is het gewoon strafbaar!

IK hoop dat je de gegevens van deze persoon wilt doorgeven op de eerder genoemde website.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen. Verder niet over nadenken zonde van je tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit doen en het is al een aantal keer genoemd, het zaakje stinkt Waarom zou hij jou een vergoeding betalen?
Juist zodat je medeplichtig bent. Voor die paar centen zo veel risico lopen?En verder zoeken naar wat?
Jammer van die centen maar er is vast wel op een andere manier aan wat geld te komen.