Heeft vermogen invloed op een wajong uitkering en waar ligt de grens?

Ik heb een wajong uitkering en kan hier redelijk van leven, omdat ik best zuinig leef. Daarom heb ik een paar jaar terug een best luxe auto kunnen kopen.
Echter krijg ik signalen binnen dat ik zou moeten oppassen met vermogen en niet teveel zou moeten sparen? Volgens haar ligt de grens op 5000 euro, klopt dit?

8 jaar geleden
20.6K
ronron1212
8 jaar geleden
in de haast zelfde vraag staan deze antwoorden
http://www.goeievraag.nl/financien-werk/vraag/567389/wajong-erven-wajong-kwijt-raakt#c1843882
wilkers
8 jaar geleden
Deze las ik en werd hierdoor geïnspireerd door deze vraag. Mijn moeder waarschuwt mij dat ik niet teveel moet sparen, omdat ik dan gekort kan worden. (En ja, deze vraag is inderdaad van mijn moeder)

Het beste antwoord

Nee hoor, zowel in de oude als de nieuwe Wajong is je vermogen niet van invloed op de uitkering. Alleen wanneer je een uitkering hebt onder het sociaal minimum en je om die reden recht hebt op een aanvulling op grond van de toeslagenwet (in de praktijk van toepassing op jongeren onder de 23 die op zichzelf wonen of - vooral alleenstaande - ouders), vervalt mogelijk je recht op toeslag. Voor het gros van de Wajongers is dat echter niet van belang.

Na de aankomende herkeuringen zullen alle huidige Wajongers ingedeeld worden als ofwel volledig en duurzaam arbeidsongeschikt, of mogelijk (toekomstig) in het bezit van arbeidsvermogen. Op dit moment is de stand van zaken dat voor de huidige Wajongers hoe dan ook géén partner- en vermogenstoets gaat gelden, maar al vanaf de voornemens van Rutte I (Wet Werken Naar Vermogen) is er nogal wat veranderd aan de voornemens voor deze groep. Wel of geen partner- en vermogenstoets, wel of geen herkeuring, wel of niet naar de gemeente, wel of geen andere regeling voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten, etc. Ik verwacht dat het nu niet meer gaat veranderen simpelweg omdat het UWV inmiddels al een start heeft gemaakt met voorlichting over de hele herkeuringsoperatie en al ver is in de voorbereidingen ervoor, maar mocht bijvoorbeeld het kabinet vallen, dan kan dat natuurlijk weer nieuwe onzekerheden geven.

Oftewel: tot nu toe is er geen reden om als Wajonger al je spaargeld uit te geven. Het is wél zo dat wanneer je boven de 5895 euro zit als alleenstaande of 11790 als gehuwd of samenwonend, je geen recht meer hebt op tegemoetkomingen vanuit de Bijzondere Bijstand, mocht je daar ooit een beroep op doen. Maar als je goed kunt sparen, zul je dat waarschijnlijk niet snel nodig hebben.

Belangrijker is voor veel mensen de vermogensgrens voor de huurtoeslag. Zodra je op 1 januari meer dan 21000nogwat (voor 2015 was het 21330; voor gehuwden geldt het dubbele) euro op je rekening hebt staan, heb je het hele jaar geen recht op huurtoeslag. Veel Wajongers zullen niet rond kunnen komen zonder die toeslag, wat inhoudt dat je gaat interen op je spaargeld. Dat geldt nog veel meer wanneer je zorg gebruikt waarvoor je een eigen bijdrage via het CAK verschuldigd bent, want zodra je vermogen hebt in box 3 (boven het genoemde bedrag zit) dan gaat je vermogen meetellen voor je eigen bijdrage en zal die fors omhoog gaan. Dus ben je afhankelijk van huurtoeslag, dan kun je wél beter onder díe grens blijven.