Word je gekort door de Sociale Dienst wanneer je eerder pensioen [opgebouwd met werken] krijgt dan dat je AOW ingaat? [zie uitleg]

Met een Bijstandsuitkering gelden natuurlijk regels, maar wanneer je op je 67e met pensioen gaat [AOW], word je dan gekort als je met 65 jaar je pensioen [opgebouwd met werken] krijgt? Of kun je het opgebouwde pensioen laten ingaan op een ander tijdstip? Ook met 67 jaar als [in bovenstaand voorbeeld] de AOW ingaat?
[graag een bron].

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Normaal gaat je pensioen in gelijk met je aow leeftijd en niet eerder.
ronron1212
8 jaar geleden
Als je pensioen leeftijd is bereikt krijg je geen bijstand meer.
ronron1212
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/pensioen/vraag-en-antwoord/waar-heb-ik-recht-op-als-ik-met-pensioen-ga
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat weet ik dus niet @ronron! Ooit ging iedereen met 65 jaar met pensioen, dat veranderde toen de V.U.T. er bij kwam en nu is het zo dat "we" niet meer allemaal op dezelfde leeftijd met pensioen gaan, maar dat het afhankelijk is van onze geboortedatum. Echter ook dat geloof ik niet meer, ik ben bang dat onze overheid iedere keer een beetje meer wil en met deze regeling/wet blijft schuiven/ veranderen. Ik denk meer aan 70 jaar als algemene leeftijd t.z.t., maar dat is mijn "onderbuikgevoel", kijk naar de U.S.A. We zullen dit moeten afwachten.
ronron1212
8 jaar geleden
Dit is wat er nu is bepaald
De AOW-leeftijd gaat in stappen omhoog naar 66 jaar in 2018 en 67 jaar in 2021. Vanaf 2022 wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. U ontvangt uw eerste AOW-pensioen vanaf de dag dat u uw AOW-leeftijd bereikt. Uw AOW-leeftijd hangt af van uw geboortedatum
http://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_aow/wanneer_aow/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron Als je pensioen leeftijd is bereikt krijg je geen bijstand meer. Dit is mij al jaren bekend en ik keek uit naar de dag dat ik 65 zou worden! Echter inmiddels, zoals hierboven al beschreven, kwam er een verandering en ik heb dus geen idee hoe dat zit met pensioen/bijstanduitkering/AOW? Dat je uitkering stopt du moment dat je AOW krijgt, logisch, is beide overheid, maar pensioen is een groot bedrijf dat wel vaart bij al dat geld waar mee gegoocheld wordt. Vraag me af of dit zo logisch is voor anderen, ik hoor hier nooit iets over? Loopt de bijstanduitkering niet tot de AOW-leeftijd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag me af of dit zo logisch is voor anderen, ik hoor hier nooit iets over? Heb ik dit destijds misschien allemaal gemist?
fisbel
8 jaar geleden
Door de politiek is de wetgeving gewijzigd. Pensioenfondsen moesten verplicht het pensioenreglement per 1 januari 2015 aanpassen. De standaard pensioenuitkering is gelijkgetrokken met de AOW-leeftijd.
Zie mijn antwoord hieronder. De bijstand stopt m.i.v. het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_aow/wanneer_aow/ @ronron : bedankt voor deze info met link. Blijf ik wel zitten met de vraag hoe het zit met de bijstanduitkering die niet zou worden uitgekeerd tot je AOW-leeftijd. Het gat of de overlap waar @carsrac over spreekt. Is hier al sprake van geweest bij mensen die dus geen gigantisch pensioen hebben opgebouwd en plots zonder uitkering met een pieplein pensioentje zitten zonder AOW?
En zo ja, wat voor oplossing is hier dan voor gevonden? Kan niet anders zeggen dan dat ik reuze benieuwd ben naar de oplossing/het antwoord op dit probleem.
fisbel
8 jaar geleden
Zie mijn reactie net boven uw reactie @ronron.
Bijstand stopt (uiteraard) pas bij het bereiken van de AOW-leeftijd.
ronron1212
8 jaar geleden
@Jodokus het antwoord is nu al een paar keer gegeven de uitkering stopt bij het bereiken van de pensioenleeftijd dan ontvang je pensioen en aow en niet eerder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben ook totaal niet op de hoogte hoor ; ik kan nu wel denken te weten dat ik met 67 AOW/pensioen krijgt , maar tegen de tijd dat ik die leeftijd bereikt heb, kijk ik er ook niet raar van op als het inmiddels 70 of 75 is geworden. Dat zie ik dus dan wel. Tenslotte is pensioen ooit bedacht om je laatste gemiddelde pakweg 5 levensjaren zonder werken door te kunnen brengen, en worden we inmiddels gemiddeld bijna 10 jaar (en relatief gezonder) ouder . Daar zit dus voor toekomstige kabinetten nog best een hoop rek in. Persoonlijk ben ik er wel voorstander van pensioen afhankelijk te maken van het aantal arbeidsjaren. Wie op zijn 18e begint met zwaar (lichamelijk) werk moet eerder (jonger) mogen stoppen dan iemand die tot zijn 30e op school zit en daarna het pluche induikt. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Antwoorden (2)

Ook van wege andere reden is het niet handig om pensioen te krijgen voor je wettelijke aow leeftijd.
Een hiervan is de inkomstenbelasting, maar dus ook de uitkering of andere inkomstenbronnen.

Dus het is even opletten, dat er geen gat of overlap is rond de aow leeftijd. Sommige uitkeringen lopen tot 65ste verjaardag ipv de aow leeftijd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry zonder bron, Maar de meeste verzekeraars willen graag zo min mogelijk uitbetalen, dus het pensioen later in laten gaan is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@carsrac welke uitkeringen dan?
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo de inkomstenbelasting?
fisbel
8 jaar geleden
Het later laten ingaan van het pensioen is NIET omdat verzekeraars daar voordeel van zouden hebben. Gewijzigde wetgeving is oorzaak van (verplichte) wijziging van de pensioenreglementen miv 1 januari 2015. Het later ingaan van het pensioen wordt gecompenseerd door een hogere uitkering. Uiteraard weer gebaseerd of sterftetabellen (we worden steeds ouder)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@carsrac Loopt de bijstanduitkering niet tot de AOW-leeftijd? "Dus het is even opletten, dat er geen gat of overlap is rond de aow leeftijd. Sommige uitkeringen lopen tot 65ste verjaardag ipv de aow leeftijd." Voor iemand in de bijstand is het zonder gevoel voor humor niet zo grappig wat je hier nu zegt... "even opletten...geen gat of overlap rond de AOW leeftijd"! Hoe moet ik hier dan "EVEN OPLETTEN"???
Ik kan je vertellen dat er weinig valt te sparen als je iedere maand weer met een kleine uitkering moet rondkomen. Geloof me, dat is zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik herhaal mijn vraag naar een bron, graag onderbouwen deze "gegevens", ik wil het zelf kunnen lezen ;-))
fisbel
8 jaar geleden
@carscac:
U schrijft: Sommige uitkeringen lopen tot 65ste verjaardag ipv de aow leeftijd. Ik vraag me af welke uitkeringen dat dan zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat niet om de bijstand, maar om aanvullende inkomensverzekeringen.
En voor de inkomstenbelasting maakt het moment van AOW leeftijd uit omdat je na je AOW leeftijd een aantal sociale premies zoals AOW premie en WW premie niet meer hoeft betalen. En inderdaad de wet is de wet en elke verzekeraar dient zich aan de wet te houden.
Het is niet als een grappige opmerking bedoelt, maar als aandachtspuntje. Inmiddels zullen alle verzekeraars en uitkerende instanties het wel hebben aangepast, maar je dient zelf ook altijd blijven op letten, want rond de AOW leeftijd grens veranderd er veel rond de uitkeringen, inkomen en belasting.
fisbel
8 jaar geleden
Helemaal mee eens. Elke toekomstige AOW-er zou zich voordat het zover is, deskundig moeten laten voorlichten over de (fiscale) consequenties vóór en ná de AOW-leeftijd. En hoe het pensioen daarin een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fisbel : laten voorlichten door wie is de vraag ... door WIE? @carsrad : HH waar is de bron?
Alle Nederlandse pensioenfondsen moeten per 1 januari 2015 een nieuwe pensioenregeling hebben. Oorzaak: de politiek heeft een nieuwe pensioenwet ingevoerd en daarmee is wijziging van het pensioenreglement noodzakelijk. De AOW-leeftijd schuift de komende jaren op tot 67 jaar. De pensioenwet regelt ook dat de pensioenen in Nederland soberder worden en beter bestand moeten zijn tegen economische schokken.

Een gevolg is dat pensioenverzekeraars per 1 januari 2015 een nieuw pensioenregelement hebben opgesteld om te voldoen aan de nieuwe pensioenwet. Deze nieuwe pensioenregeling gaat gelden voor bedrijven en werknemers geboren vanaf 1950 van 18 jaar of ouder die nu pensioen opbouwen bij de pensioenfondsen.

Het pensioen gaat dus voor werknemers geboren in of na 1950 standaard in als de AOW-leeftijd wordt bereikt. En niet als men 65 jaar wordt. Gemeenten kunnen bijstandsgerechtigden niet verplichten om hun pensioen te vervroegen. Vorig jaar (2014) was er commotie omdat de gemeente Enschede had voorgesteld de bijstandsuitkering te korten als het tweede pijlerpensioen (werknemerspensioen) vervroegd kon worden aangevraagd. Na politieke reactie (onwenselijk plan) is dit plan door de gemeente Enschede ingetrokken.
fisbel