Wat vergoed de autoverzekering?

Gisteren op de snelweg schoot een slang van een bulkwagen half los. Hierdoor vlogen er onderdelen en stukjes asfalt de lucht in en heb ik schade op mijn auto gekregen. Op de foto zie je een screenshot van de film die mijn collega had opgenomen.

Nadat ik merkte dat er dingen los schoten heb ik meteen geseind aan de chauffeur, en deze heeft de vrachtwagen meteen aan de kant gezet.

Nu heb ik de volgende dingen als schade:

Bumper
Motorkap
Grill
En een dikke barst op mijn voorruit.

De chauffeur heeft gezegt dat hij schuldig was en heeft samen met mij de schadeformulier ingevuld.

Nu is de schade erg minimaal met uitzondering van de voorruit. Alleen ik ben erg zuinig op mijn bmw van 2008 en heb liever die steenslag niet op mijn motorkap en het deuk/kras op mijn voorbumper.

Wat gaat de verzekering nu met dat lakschade doen? Moet de motorkap en bumper opnieuw gespoten worden? Zo ja krijg ik dan kleurverschil met mijn spatbord en de portieren?

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De verzekeraar zal waarschijnlijk een expert sturen welke de schade gaat opnemen.
Als het goed wordt gerepareerd zul je geen kleurverschil zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De verzekering van het bedrijf zal ingeschakeld worden. Meer spuitwerk aan je auto, dan de werkelijke schade vergoedt krijgen van een verzekering, zie ik niet gebeuren, je hebt wel zelf de keus aan welk schadeherstelbedrijf je je auto toevertrouwd. Verdiep je dus in de kwaliteit van deze bedrijven, dit kun je onder andere doen door te informeren bij de autoclub(s) van BMW, als je zoekt op autoclub BMW kom je deze vanzelf tegen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Crea je hebt niet altijd keus tussen schade bedrijven. Soms bepaald de verzekering bij wie je de schade moet laten herstellen. Ik geef hierbij eerlijk toe dat ik niet weet of dit ook zo is wanneer het een schade is die veroorzaakt is door een ander en wanneer een andere verzekering betaald. Wat kleurverschil hoeft @Trabzonlu61 zich geen zorgen te maken. Er is namelijk ALTIJD kleurverschil ook als de BMW dealer de schade hersteld. De verf waarin zijn auto gespoten is, is namelijk uniek. Vergelijk het maar met behang en tegels. Daarbij moet je opletten dat ze dezelfde kleurcode hebben. De lak van een auto word 1x gemaakt, daar worden een X aantal auto's mee gespoten en dan is het op. Vervolgens maakt de fabrikant opnieuw dezelfde kleur maar deze wijkt altijd iets af. Daarom zal een goed schade herstel bedrijf altijd iets extra mee spuiten zodat de nieuwe lak in de oude overloopt daardoor valt het kleurverschil niet op. Of beter gezegd, daardoor ZIE je het kleurverschil niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is waar HeerVoldemort, ook verkleurd lak na verloop van tijd onder andere onder invloed van zonlicht.

Antwoorden (1)

Ik zit me net te bedenken dat ik het halve antwoord gegeven heb in de reacties. Kan ik het net zi goed even afmaken.

De verzekeraar van de tegenpartij zal jou vragen om contact op te nemen met een schade herstel bedrijf. Daar moet je de schade aan je auto laten taxeren. Als de kosten van deze schade hoger is dan de dagwaarde van je auto word de schade niet hersteld en krijg je de dagwaarde van de auto uitgekeerd.

Ik heb dat een keer mee gemaakt en ik mocht daarbij het "wrak" houden. (Iemand reed bij mij achterop en de kofferklep zat in elkaar. Alleen de koffer ging niet meer open, de auto reed nog prima) dus toen had ik geld en een beschadigde auto. Die ik voor een paar tientjes heb laten fixen door een vriend.

Of dit nu nog steeds zo is weet ik niet zeker. Ik weet wel zeker dat je de dagwaarde krijgt als de reparatie duurder is dan de dagwaarde, maar of je dan het "wrak" mag houden.

Indien de reparatie lager is dan de dagwaarde moet de verzekering dit betalen. Maar dat zal uit de schade taxatie moeten blijken.

Wat het kleurverschil betreft, dat had ik al bij de reacties gezet. Maar dan schrijf ik dat hier ook nog een keer. Dan is het compleet.

Er is ALTIJD kleurverschil bij spuit werkzaamheden en schade herstel, ook als de BMW dealer de schade hersteld. De verf waarin zijn auto gespoten is, is namelijk uniek. Vergelijk het maar met behang en tegels. Daarbij moet je opletten dat ze dezelfde kleurcode hebben.

De lak van een auto word 1x gemaakt, daar worden een X aantal auto’s mee gespoten en dan is het op. Vervolgens maakt de fabrikant opnieuw dezelfde kleur maar deze wijkt altijd iets af.

Daarom zal een goed schade herstel bedrijf altijd iets extra mee spuiten zodat de nieuwe lak in de oude overloopt daardoor valt het kleurverschil niet op. Of beter gezegd, daardoor ZIE je het kleurverschil niet.