Wat is een boekjaar?

En staat dit in de goeie categorie? Want ik heb namelijk geen flauw idee wat boekjaar is maar ik gok wel iets met bedrijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De term "boekjaar" is een term dat gebruikt wordt in de administratieve wereld.

Het boekjaar is het jaar waarover een financieel verslag loopt. Het jaarverslag en de jaarrekening wordt opgemaakt over een boekjaar.

In Nederland loopt een boekjaar over het algemeen gelijk met het kalenderjaar, van 1 januari tot 1 januari. In de Verenigde Staten wordt meestal verslag gelegd van 1 juni tot 1 juni en loopt het boekjaar dus over de kalender-jaargrens heen. Dit noemt men ook wel een gebroken boekjaar.
Ook heb je de mogelijkheid dat er een zogenaamd verlengd boekjaar is. Dan loopt het jaar van (bijvoorbeeld) 1 oktober 2009 t/m 31 december 2010. Een verlengd boekjaar wordt vaak gebruikt als er een financieel verslag wordt gemaakt van een startende onderneming om te voorkomen dat er eerste een jaarrekening moet worden gemaakt van een heel korte periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft inderdaad te maken met bedrijven. Een boekjaar is de periode waarover een bedrijf financieel verslag legt. Dus de periode waarover een jaarverslag gemaakt wordt en een jaarrekening wordt opgesteld.

Het heet 'boekjaar' in plaats van gewoon 'jaar' omdat het kan verschillen op welk moment dat jaar ingaat. Meestal is dat gelijk aan het kalenderjaar, maar een bedrijf kan ook een boekjaar hebben vanaf bijvoorbeeld 1 juni t/m 31 mei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boekjaar of jaarrekening geeft een jaarlijks overzicht van de financiële situatie van een bedrijf aan. In NL meestal van 1jan t/m 31 dec. Het bedrijf waarvoor ik werkte deed dat van 1 sept t/m 31 aug. Dit wordt ook wel een gebroken boekjaar genoemd.