Maak aan de betr. collega kenbaar dat zijn/haar gedrag je belemmert en maak duidelijk dat het zo niet verder gaat. Dat hij/zij te ver gaat!
Zoek iemand die kan bemiddelen tussen jou en de dader. Zoek iemand die niet te bedreigend is voor de bedreiger of de organisatie. Dit kan een vertrouwenspersoon of een bedrijfsmaatschappelijk werker (mediator) zijn.
Zoek steun bij de bond of ondernemingsraad.
Zoek hulp om over de ervaringen op je werk te kunnen praten.
Probeer naast je werk zo veel mogelijk afleiding te zoeken.
Het werk is maar een klein deel van je leven.
Helpt het allemaal niet, dan zou je in het uiterste geval uit kunnen kijken naar een andere baan. Neem dan niet vrijwillig ontslag zolang je die andere baan nog niet hebt.
Daarmee verspeel je het recht op een uitkering.

In elk geval is pesten/bedreigen op het werk sinds 1994 wettelijk verboden van de ARBO wet, onder de noemer;
"onplezierige arbeidsomstandigheden".
In art.4, lid 2, staat dat de werkgever binnen het algemene ARBO beleid een beleid dient te voeren met betrekking tot het beschermen van werknemers tegen seksuele intimidatie en agressie en geweld. De werkgever is dus verplicht hier aandacht aan te besteden bij het maken van een risico-inventarisatie met een plan van aanpak. De arbeidsinspectie moet naleving v.d. arbeidswet controleren en zonodig een eis tot naleving stellen.Deze kan de werkgever zelfs een boete opleggen als deze niets doet aan jouw geval. Ook de OR kan een beroep op de arbeidsinspectie doen.In iedere regio heeft de arbeidsinspectie bovendien een vertrouwensinspecteur aangesteld. Hier kun je met klachten terecht als niemand er iets aan wil doen.
Het is de leidinggevende die voor een belangrijk deel de sfeer op de afdeling bepaalt. Een leidinggevende moet tijdig kunnen ingrijpen. Hoe langer je wacht met het inlichten van je leidinggevende hoe moeilijker het voor deze wordt om in te grijpen. Wat eerst wel mocht, mag nu ineens niet meer. Snap je? Wacht dus niet te lang met aan de bel te trekken. Zo`n dader wordt ook niet op zijn/haar fouten gewezen, er worden voor hem/haar geen grenzen bepaald en het kan zo van kwaad tot erger worden.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Lijkt me een goede reden voor een waarschuwing aan dat adres dat de eerstvolgende bedreiging met een leidinggevende besproken zal worden.
paulus811
14 jaar geleden
Direct melding maken bij je leidinggevende of personeelszaken! Niet te lang mee wachten, want dit is een ernstige zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangeven bij de politie,maar natuurlijk eerst praten met betreffende personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaan melden bij je chef of voorman.
Je moet je plezierig en gewaardeerd voelen op de werkvloer, en zeker niet geintimideerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zowiezo als eerst bij je baas melden wat er gaande is en wat er afspeelt op de werkvloer.
ik weet niet in wat voor zin je word bedreigt of iemand anders er staat er niet bij vermeld of het over je eigen gaat.
Hoe moeilijk het ook is probeer dit gedrag te negeren en probreer uit te stralen dat je sterk in je schoenen staat.
Zo werken vind niemand leuk.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het melden bij de baas niet helpt, dan zorg je dat je een afspraak maakt met de bedrijfsarts, de arbodienst.

En als dat alles nog niet helpt dan bel je met de Arbeidsinspectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arbeidsinspectie: 0800 27 00 00 0 (gratis)
http://www.arbeidsinspectie.nl/organisatie/taken/melden_en_aanvragen/klachtenmeldenwanneerhoeendeprocedure.aspx#alinea1
Dat ligt er maar net aan in welke vorm de bedreiging is geuit. Als je er zeker van bent dat het een serieuze bedreiging is moet je er melding van maken, bij personeelszaken en/of politie. Afhankelijk van wie de bedreiging uit kan je ook nog je afdelingschef erbij betrekken.

Maar als de bedreiging eigenlijk een loze kreet is dan kan je er beter niet op reageren, want anders kom je terecht in een vervelende spiraal van 'jezelf onmogelijk maken in het bedrijf' als de ander gemakkelijk kan aantonen dat de zaak onterecht zo is opgeklopt.
14 jaar geleden
Sowieso eerst erover praten met de betreffende collega. Laat duidelijk maar redelijk blijken dat je het niet kan waarderen wat hij doet. Zeg dat je geïntimideerd bent, en dat je dat niet pikt.
Als het een loze kreet of een kleine bedreiging ('ik haal nooit meer koffie voor je') betrof kan je het daar bij laten. Bij serieuze bedreiging altijd je superieuren inlichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst met die collega praten en als het niet lukt, dan de chef
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt al ruzie met jouw baas en nu ook met je collega's. Zou je niet eens bij jezelf te rade gaan? Ik vrees dat het probleem bij jou ligt en in dat geval zou ik je aanraden een andere baan te zoeken voordat het echt uit de hand loopt. Ga eens praten bij werk en inkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet over je heen laten lopen,negeer hem of kaatst de bal terug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder bewijs zal je niet ver komen dus misschien een idee om een voice recorder aan te schaffen.
Je kan een gesprek aanvragen met een vertrouwenspersoon van het bedrijf (ze moeten er 1 hebben) en zo tot een oplossing proberen te komen. Evt. met behulp van je directe leidinggevende. Die zou overigens ook het nodige moeten kunnen doen maar dat verschilt jammer genoeg heel sterk per leidinggevende. Je zal zelf je baas wel een beetje kunnen inschatten denk ik.

In het ergste geval kan je natuurlijk aangifte doen maar in de praktijk wordt weinig met dergelijke aangiften gedaan. Zeker als je geen keihard bewijs hebt. Het bedrijf zal het ook niet kunnen waarderen als je niet eerst intern een oplossing probeert te vinden. De meeste werkgevers worden niet graag buitenspel gezet.