Mag een werkgever eisen dat aan het eind van elk jaar je vakantiesaldo (wettelijke én bovenwettelijke vakantiedagen) op nul staat?

M.a.w. de werkgever staat niet toe dat je vakantiedagen meeneemt naar het volgende jaar. Vakantiedagen worden dan uitbetaald.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wettelijke dagen zijn geldig tot een half jaar na opbouw. Boverwettelijke is afhankelijk van gemaakte afspraken in de cao of met de werkgever. Het is dus goed mogelijk dat je werkgever deze eis stelt.
Vakantiedagen die niet zijn opgenomen komen te vervallen. Deze hoeven niet meer te worden uitbetaalt. Het is dan ook een zaak van de werknemer dat deze dagen op zijn. De werkgever hoeft u hier niet over te informeren.
tinus1969
7 jaar geleden
Maar de werkgever dient je dan wel de gelegenheid te geven om die dagen ook echt op te nemen.

Antwoorden (1)

Dat mag hij vragen als dit behoort tot het bedrijfsbeleid. Dit moet je kunnen nazoeken in een personeelshandboek of iets dergelijks, of het moet vooraf bekend zijn gemaakt.

De wet gaat niet zo ver. De wettelijke dagen moeten zijn opgemaakt voor 01-07 van het daaropvolgende jaar. Je moet in staat worden gesteld ieder jaar het wettelijk aantal vakantiedagen op te nemen. Je werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken. Bovenwettelijke vervallen (wettelijk) pas 5 jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd.

Waar je werkgever de fout in gaat, is het uitbetalen van niet-opgenomen wettelijke vakantiedagen. Dat mag alleen bij het einde van het dienstverband. Doet hij het toch (erg onverstandig) dan houd je het recht op de wettelijke dagen. Het is de bedoeling van de werkgever dat die daadwerkelijk worden opgenomen.

De bovenwettelijke kunnen worden uitbetaald als dat bedrijfsbeleid is.

Daar is niet alles mee gezegd. In de wet staat:

"BW 7:642
Onverminderd artikel 640a verjaart een rechtsvordering tot toekenning van vakantie door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan.

BW 7: 645
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten."

Verder:

"De werknemer kan tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.
Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van lid 1 worden afgeweken."

Kortom, zolang je bij de huidige baas in dienst bent, kun je geen afstand doen van je wettelijke dagen (bijv. door ze te laten uitbetalen). De bovenwettelijke mogen wel worden uitbetaald. De baas kan (op grond van CAO of arbeidsovereenkomst) verlangen dat je er maar maximaal een bepaald aantal meeneemt, maar de suggestie dat je de opgebouwde dagen ‘kwijt’ bent als je er meer mee zou nemen klopt niet. Dat geldt echter wel voor de wettelijke die zijn opgebouwd in 2016 en die niet voor 01-07-2017 zijn opgenomen, tenzij de baas weer met een gunstigere regeling komt.

.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar ik in de laatste zin van de 3e alinea 'werkgever' schreef, moet het 'wetgever' zijn.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor het duidelijke en zeer snelle antwoord. Hier kan ik wat mee. Ik zit nog in de onderhandelingsfase en twijfelde aan de bovenwettelijke dagen. Ik weet nu dat de voorwaarden wettelijk ok zijn.
Nogmaals hartelijk dank!