2900 netto als ZZPer hoeveel is dat in loondienst?

Ik stuur nu als ZZper facturen voor zo'n 2900 netto per maand. Als ik weer in loondienst ga met welk bedrag kan ik dat dan vergelijken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat voor onkosten maak je als ZZPer?
Wat houdt een werkgever allemaal in?
Belasting?
ronron1212
6 jaar geleden
Facturen zijn nooit netto.
Daar moet je nog de btw vanaf je onkosten en de belasting.

Antwoorden (1)

Begrippen als 'bruto' en 'netto' moet je niet gebruiken bij facturatie. Die begrippen hebben te maken met salarisberekeningen.

Je kunt een facturatietarief niet één-op-één herleiden tot een bruto- of nettoloon. Waarom niet?
- Als zzp'er ben je ondernemer, je gewenste winstopslag zit dus verpakt in het tarief waartegen je factureert. Als werknemer heb je hier niet mee te maken.
- Als ondernemer heb je wellicht een oudedagsvoorziening getroffen met een verzekeraar die je (uiteraard) volledig zelf betaalt. De kosten daarvoor zitten verpakt in je tarief. Als werknemer heb je (vaak) een pensioenregeling, waaraan je maar een deel hoeft te betalen. De rest zijn kosten voor de werkgever.
- Als ondernemer betaal je een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet aan de Belastingdienst. Daar heb je als werknemer niet mee te maken. Voor een werknemer draagt de werkgever een percentage van het premieloon af voor de zorgverzekeringswet.
- Als ondernemer draag je zelf belasting af aan de Belastingdienst. Een werknemer ontvangt een nettoloon en de werkgever heeft al geregeld dat de ingehouden loonheffing aan de Belastingdienst is overgemaakt.
- Als ondernemer heb je wellicht een (dure) arbeidsongeschiktheidsvezekering. De premie daarvoor zit verpakt in je tarief. Als werknemer heb je daar niet mee van doen. De werkgever draagt premies af voor de werknemersverzekeringen. Die kosten de werknemer niets.
- Als ondernemer heb je waarschijnlijk een auto. De kosten daarvoor zitten verpakt in het tarief dat je factureert. Als werknemer krijg je (als de afstand groot genoeg is en het een beetje meezit) een reiskostenvergoeding. En een vergoeding voor zakelijke km's van eur 0,19/km voor dienstreizen.
- Als ondernemer bereken je bijv. ook kantoorkosten door (energie, telefoon, internetabonnement e.d.). Voor een werknemer zijn dat geen werkgerelateerde kosten dus die hoeft hiervoor geen aparte beloning te krijgen.

Toegevoegd na 6 minuten:
En... als werknemer heb je te maken met cao's, salaristabellen e.d. Je zult 'nooit' een salaris krijgen dat ver boven of ver onder dat van je collega's ligt die hetzelfde soort werk doen met dezelfde vaardigheden.

Stel dat je brutosalaris eur 2900.- is. Als er geen pensioenregeling of iets dergelijks zou zijn, houd je volgens de loonwijzer eur 2179.- over (indicatief).
Als je een nettosalaris van eur 2900.- zou 'wensen', ) zou de werkgever bruto 4318,25/maand kwijt zijn. En natuurlijk de sociale lasten daarover (werknemersverzekeringen, Zorgverzekeringswet e.d.)
Computoon