Van hoeveel jaren terug kun je een kopie van je belastingaangifte opvragen?

Op de belastingdienst.nl kon ik hier geen informatie over vinden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
29.8K

Antwoorden (1)

Bij de belastingdienst kan je je gegevens tot zeven jaar geleden terugvragen. Dat betekent bijvoorbeeld je nu nog een kopie van de aangifte IB 2011 kunt opvragen.
Dien daarvoor schriftelijk een verzoek in bij je belastingkantoor. Je ontvangt de kopie binnen 8 weken.
Toch stelt de Belastingdienst in 2017 zelf dat ze aangiftegegevens heeft vanaf 2001 (zie link). Maar misschien verloopt het opvragen van zeven jaar oude data geautomatiseerd en zijn oudere data moeilijker in de archieven op te zoeken.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank U voor het antwoord en de bron. Weet U misschien ook waarom omtrent deze vraag niets te vinden is op debelastingdienst.nl en alleen via hypotheek en banken sites?
SimonV
5 jaar geleden
Het is inderdaad vreemd dat de Belastingdienst hier niets over zegt. Belastingdienst:
“Hebt u een kopie nodig van de belastingjaren vóór 2015?
Geen probleem.
Vraag dan een papieren kopie aan van uw verstuurde aangifte. Doe daarvoor schriftelijk een verzoek bij uw belastingkantoor.
Houd er rekening mee dat wij even de tijd nodig hebben om uw verzoek te verwerken. U ontvangt de kopie binnen 8 weken.”
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/ik-heb-mijn-belastingaangifte-verstuurd-hoe-kom-ik-aan-een-kopie Je zou gewoon kunnen proberen een oude belastingaangifte op te vragen. Als dat niet lukt, hoor je het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb idd met de belastingdienst gebeld en de persoon die de telefoon aannam kon hier geen antwoord op geven. Na terugbelverzoek is mij uitgelegd dat gegevens voor maximaal 10 jaar opvraagbaar zijn. Waarschijnlijk 7 jaar voor particulieren en 10 voor bedrijven.
Daarnaast verzocht ik deze informatie schriftelijk te ontvangen maar ze wilden deze informatie niet op papier bevestigen. Vandaar dat ik hoopte hierover meer te weten te komen.
SimonV
5 jaar geleden
De fiscale bewaarplicht voor bedrijven is doorgaans 7 jaar, voor particulieren 5 jaar. Daarom zal de belastingdienst ook niet verplicht zijn gegevens langer dan 10 en 7 jaar te bewaren.
Waarom wil je een schriftelijke bevestiging van de belastingdienst, oftewel wat is het doel van je vraag?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor een procedure in het buitenland. Ik ben een rechtszaak begonnen tegen een buitenlandse staat nadat ik onschuldig bevonden ben na een 17 jaar durende rechtszaak. Na het indienen van mijn claim heb ik als ondersteunend bewijs in de rechtszaak inkomstengegevens uit '98 en '99 nodig. Zelf heb ik ze nl niet meer. Mijn toenmalige boekhouder heeft gelukkig nog wel de bijlage van mijn aangiftes kunnen vinden.
SimonV
5 jaar geleden
Dan maakt een schriftelijke bevestiging van de belastingdienst over de opvraagtermijn toch niet uit?
Gewoon proberen een oude belastingaangifte op te vragen, al is de kans op succes klein. Vanzelfsprekend wel het grote belang van je verzoek vermelden.
SimonV
5 jaar geleden
Ik heb het antwoord aangevuld: de Belastingdienst stelt zelf dat ze aangiftegegevens heeft vanaf 2001.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV Ik dank U voor Uw doortastendheid. Eindelijk informatie op de belastingdienst.nl. site die ik kan gebruiken. De reden dat ik het op schrift wilde hebben dat ("de Belastingdienst stelt zelf dat ze aangiftegegevens heeft vanaf 2001") is dat ik de kopieen niet meer kan overleggen als bewijs van mijn inkomen in '98/'99. Het zou prettig zijn als ik naast de bijlage aangifte '98/'99 die mijn boekhouder nog terug kon vinden ikdus ook de kopieer nog zou kunnen overleggen. Nu heb ik inderdaad bewijs dat de belastingdienst ze dus niet meer heeft. Gr. Mark