Waarom verschillen prijzen van vaste merken ook?

Eerder een vraag gesteld over de ('fysieke' vers-) markt, maar nu vroeg ik mij weer af hoe het kan dat dezelfde producten in prijs schelen per supermarkt? Ik zal geen namen noemen, maar ik bedoel drank X kan in supermarkt A een hele andere prijs hebben dan bij supermarkt B. Mag een supermarkt naast de kostprijs van het product zelf (richting leverancier/fabriek) geheel zelf de vraagprijs in de schappen bepalen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
jc54
4 jaar geleden
Het is zelfs zo, dat er per filiaal van een supermarktketen, verschillende prijzen kunnen zijn voor één en hetzelfde product.

Het beste antwoord

Ja, supermarkten zijn vrij in het zelf bepalen van de verkoopprijzen en de toeleveranciers morgen geen verplichte verkoopprijzen opleggen. Dit is een uitvloeisel van basaal EU recht mbt vrijheid van ondernemen.
Overigens hebben de grote supermarktketens zoveel marktmacht, dat zij juist soms de toeleveranciers (inkoop)prijzen kunnen opleggen.

Verder is het goed te beseffen dat de inkoopprijs maar een fractie is van de verkoopprijs; supermarkten maken zelf veel kosten (personeel, huur winkelruimte). Omgekeerd geeft dat supermarkten ook de kans om de vraagprijs en marge flink te beïnvloeden door bv goedkoop personeel in te huren.