Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Perongelijk pasnummer en rekeningsnummer ingevuld bij valse Rabobank, kunnen ze iets doen hiermee?

Hoi,
Ik heb net perrongelijk op een link geklikt van een valse Rabobank site om mijn pas te vernieuwen (via mobiel). Heb hierbij mijn rekeningnummer en pasnummer ingevuld. Hier kunnen ze niks mee of wel? (voor de rest niks want ik had het door toen ik niet via het logo naar de hoofdpagina kon gaan)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Direct je rekeningnummer laten blokkeren en nooit meer reageren op een mailtje van de bank over je pas. De bank stuurt je dan een brief en geen mail
Pieterke
4 jaar geleden
Wat ronron1212 zegt direct laten blokkeren en nooit meer zo'n mailtje openen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De bankpas laten blokkeren via de Rabobank app. Ja normaal doe ik dat nooit, maar dacht er deze keer niet helemaal over na gedacht. Erg stom.
Ritsuka
4 jaar geleden
Gelijk je bank bellen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, hier kunnen ze nog niets mee. Je bankrekeningnummer is niet geheim, je pasnummer is wel vaak nodig om te kunnen frauderen.

Een crimineel kan bij bijvoorbeeld je rekening- en pasnummer op de website van de Rabobank invoeren.
Hierna krijgt hij een kleurcode op het beeldscherm, die hij moet scannen met de Rabo Scanner. Hij maakt een foto van de kleurcode en stuurt deze naar je op.
Met een smoes vraagt deze ‘bankmedewerker’ je de code te scannen en een inlogcode door te geven.
Hij probeert vervolgens geld over te boeken van jouw rekening naar rekeningen waar hij zelf controle over heeft. Er komt bij jou dan een nieuwe opdracht in het scherm van de Rabo Scanner. De crimineel vraagt je op 'ja' te klikken. Doordat hij maar blijft doorpraten, doe je dit.
Zover is het gelukkig niet gekomen.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding