Kun je met vrijwilligerswerk pensioen opbouwen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Amadea
3 jaar geleden
Nee, want er is dan geen sprake van een werkgever die jou salaris betaalt.

Antwoorden (2)

Nee met vrijwilligerswerk bouw je geen pensioen op. Pensioen bouw je op door betaald werk te verrichten bij een werkgever die is aangesloten bij een pensioenfonds.
ronron1212
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@RonRon: ....en als een werkgever NIET is aangesloten bij een pensioenfonds kan het zijn dat deze een eigen pensioenregeling heeft, bijv. bij een bank, en dat je zo tóch pensioen opbouwt. Maar blijft ht feit dat je met vrijwillig, neit-betaald werk zéker geen pensioen opbouwt....
Thecis
3 jaar geleden
Er zijn ook werkgevers die je pensioen niet afdragen en dat je dat zelf moet regelen. Maar het gaat wel inderdaad altijd om betaald werk.
ronron1212
3 jaar geleden
@HannekeJanssen dan heeft hij toch een pensioenverzekering of wel fonds.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis dat klopt er zijn nog werkgevers die geen pensioen aanbieden. Veel mensen weten dat niet en denken dat iedereen een pensioen opbouwt of heeft opgebouwd.
Thecis
3 jaar geleden
We zijn ook groepen in de zorg waarbij het heel normaal is dat je zelf je pensioen betaald (bijv vrijgevestigde fysiotherapie). Maar hierbij weet men het inderdaad.
Er zijn idd ook nog gevallen waarbij de werknemers dit niet weten. En dat kan behoorlijk schrijnende gevallen opleveren.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Ronron: wel een pensioenverzekering, geen pensioenfonds (ik vulde aan wat je in je eerste antwoord schreef)
Nee, pensioen is onderdeel van een salaris. Dus alleen bij betaald werk wordt ook pensioen opgebouwd.
Utrecht