Energie contract loopt af op 01-01-2023 maar factuur is van Juni.Hoe worden de tarieven berekend?

Ik heb een variable contract bij Greenchoice. Mijn jaarafrekening krijg ik in Juni (in deze maand heb ik ooit het huis gekocht). Nu zie ik dat ik voor gas €1.43 betaald per kuub en dit tarief staat vast tot 01-01-2023. Ik ga er vanuit dat dit tarief na die datum hoger wordt. Als ik dan de jaarafrekening krijg in Juni hoe weten ze hoeveel ik in voor 01-01-2023 en na die datum? Ik heb geen slimme gasmeter. En wordt de met mn slimme stroommeter wel bijgehouden?

een jaar geleden
1.6K
erotisi
een jaar geleden
Je krijgt dan mss een eindafrekening begin 2023. Maanden schrijf je overigens met kleine letter, scheelt weer toetswerk
Willem
een jaar geleden
De eindafrekening is altijd in juni. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een gemiddelde nemen.
Utrecht
een jaar geleden
@Willem.
Dat zou wel erg lucratief zijn voor de leverancier: het overgrote deel van het gasverbruik is in de wintermaanden. Dus nog tegen het oude tarief. Als ze dan in juni gaan middelen wordt ineens een deel tegen het nieuwe (hogere) tarief afgerekend.
Of je moet 2x de meterstand doorgeven, of over op een slimme meter.

Het beste antwoord

Je zult dan de meterstanden moeten opgeven op 1 januari 2023 en ook op 1 juni 2023, en dan krijg je (in juni 2023) een eindafrekening met daarop je verbruik van juni t/m december 2022 tegen het huidige tarief, en januari t/m mei 2023 tegen het dan geldende tarief.
een jaar geleden