Hoera! Bijna op kamers! Heeft iemand geldbesparings-tips?

De knoop word hopelijk deze week doorgehakt. Ik ben spontaan heel zenuwachtig geworden over de te verwachten worstelingen met geld; wat zijn dingen waar je op kunt besparen?

Note: ik ga zeer zelden uit, en koop alleen goedkope kleding.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou in ieder geval een kasboekje bijhouden en daarnaast iedere week een bedrag apart houden in een potje zodat je toch nog iets spaart. Verder, kook voor 2 dagen. Je kunt ook kleding ruilen met je studenten. Als je tijd over hebt probeer een baantje te vinden voor een paar uurtjes of geef bijles. Als tandpasta op is, knip deze open, er zit best nog veel in. En oh ja, zet niet teveel beltegoed op je mobieltje. Succes, komt allemaal wel goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

je zou eens bij een 2e hands winkel kunnen kijken voor dingetjes die je nog nodig hebt.
bv kopjes, borden, pannen etc.
ook meubeltjes zijn er vaak nog heel goed .

en anders heeft de action ook heel veel leuke dingetjes voor weinig geld.
koop eerst alleen wat je echt nodig hebt.
en bepaal van tevoren hoeveel geld je uit mag geven aan de inboedel enzo.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps Gefeliciteerd met je eigen kamer :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook via Marktplaats kun je natuurlijk veel goedkope en soms ook wel gratis dingen op de kop tikken.
Goed dat je al een zuinige basis hebt, want door je vaste laste kun je minder geld uitgeven.

Maak voor jezelf inzichtelijk waar je je geld aan uit geeft. Vooral de eerste paar maanden, dan weet je wat je vaste en je gemiddelde lasten zijn. Door deze lasten inzichtelijk te maken weet je wat je uitgeeft en wat je overhoudt.

Daarnaast natuurlijk goed opletten met boodschappen doen. Kies de huismerken als je kan (soms is het huismerk gewoon echt niet lekker) en koop wat je nodig hebt. Vries maaltijden in zodat je ze een paar dagen later weer op kan warmen en nog een keer kan eten (voordeel, tijd + geld).

Wees niet te zenuwachtig, maar geniet er van!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de kringloopwinkel hebben ze vaak leuke spulletjes voor weinig geld.
Je kunt natuurlijk ook op marktplaats rondkijken, want er zijn zat mensen die iets wegdoen wat jij nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaste lasten:

-Zorg dat je huursubsidie krijgt. (Kan niet altijd).
-Zorg dat je voor de gemeentelijke belastingen kwijtschelding krijgt. (Ook hier zijn voorwaarden voor, qua inkomen en dergelijke).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een Rabobank rekening hebt kun je via hen een speciale zorgverzekering voor studenten krijgen (kost €83,- p.m.). Je hebt dan een basisverzekering, tandarts verzekering en een aanvullende verzekering. De verzekering loopt bij Interpolis. Scheelt toch als snel €300 per jaar :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist niet dat Interpolis ook zorgverzekeingen had? Maar ik zag dat MarieAnne 18 jaar is, dus dan kan ze qua ziektenkosten voorlopig gewoon bij haar ouders meeverzekerd blijven. Dat scheelt helemaal een slok op een borrel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betaalde voorheen voor een simpel pakket zo´n €105,- per maand. In principe kun je je hele leven bij je ouders meeverzekerd zijn, er is geen leeftijdsgrens waarop je niet meer als ´kind´ meeverzekerd kunt zijn. Maar mochten je ouders zeggen dat je nu ook zelf je zorgverzekering moet betalen dan kan ik de studentenpolis zeker aanraden, heb 'm zelf ook en ben dik tevreden :) ... heb bijbaantje bij Interpolis gehad, vandaar dak t weet :P
Wat vaak goed werkt, is tegen je familie en kennissen van je ouders vertellen dat je op kamers gaat. Je wil niet weten hoe veel nuttige spullen mensen nog op zolder hebben staan, die jij nog goed kunt gebruiken. Ik bedoel dan serviesgoed, pannetjes en zo.

Als je nog meubels nodig hebt, kijk dan eens op www.gratisoptehalen.nl
Met een likje verf heb je vaak unieke stukken, ahum. Noem het gewoon vintage (of is dat al weer uit?).

Boodschappen doen: niet elke dag naar de supermarkt, maar in één keer voor 3 of 4 dagen eten halen. Niet winkelen als je trek hebt en altijd een lijstje maken.

Er zijn trouwens hele leuke boekjes met geldtips voor studenten (weet niet of je studeert) en goedkope recepten te vinden. Geef een klein kamerwarming-feestje en vraag ze cadeau!

Veel plezier met je nieuwe woning!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een lijstje maken waaraan je, je geld moet uitgeven. Denk vooral aan: Wat moet ik zeker betalen? Wat heb ik nodig (denk aan eten etc.)? Kijk hoeveel dit kost, zo weet je meteen hoeveel geld je nog over houdt.

Nog iets, als je in de winkel staat en je denkt: Oh, dit wil ik kopen, en dit, en dit... Denk dan nog eens na of je het écht wel nodig hebt. Ook aan andere dingen die eigenlijk overbodig zijn kun je beter geen geld aan uitgeven. Zo bespaar je meteen al een hele hoop!

Veel plezier en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe je boodschappen bij de Aldi en de Lidl. Wat je daarna nog tekort komt, kun je halen bij een duurdere en completere supermarkt, zoals bv. de Albert Heijn.
Of koop groenten en fruit op de markt en koop seizoensgroenten en fruit.
Drink water of ranja i.p.v. dure limonade.
Breng regelmatig een bezoekje aan winkels zoals Wibra, Action en boetiek Z (Zeeman). Lekker goedkoop!
Neem een bonus kaart, rockspas, ga zegeltjes plakken.
Kook voor meerdere dagen en vries in.
Kook zoveel mogelijk zelf en haal zo min mogelijk kant en klaar of bij de afhaalchinees.
Koop aanbiedingen of 2 halen 1 betalen.
Zet de verwarming lager en trek een trui aan.
Maak een cadeautjeslade of bak. Koop cadeautjes in het voren, wanneer ze in de aanbieding zijn en leg ze weg.
Wanneer je dan een cadeautje nodig hebt, heb je deze lekker goedkoop.
Er zijn nog veel en veel meer tips, maar dit was zo even snel wat me te binnen schoot. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop je groenten en fruit aan het eind van de dag op de markt, dan is het nog goedkoper. Rijst en pasta koop je bij de Lidl of Aldi (van die goedkope zakken maak je net zoveel lekkers als met die dure van Lassie)
Koop je kleding tweedehands, en maak er iets aparts van met naald en draad.
Als je goed gezond bent, zet dan je zorgverzekering op de allerlaagste 'stand'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je materialistische dromen even uitstellen totdat je een mooie baan hebt.
13 jaar geleden
Er zijn al allerlei nuttige adviezen gegeven maar ik heb er nog een:
Vraag je moeder om wat extra saus te maken (van rijst en pastamaaltijden) om in te vriezen. Jij kan dan makkelijk en goedkoop door de week een warme maaltijd eten. Wat rouwkost erbij maakt het gezonder. Dat doe ik namelijk ook voor mijn dochter die op kamers woont.
Als er hamsteracties bij de supermarkt zijn kun je ook aan je ouders vragen om aan jou te 'denken' .

Toegevoegd na 48 seconden:
Het is natuurlijk: rauwkost...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op kamers gaat, heb je van alles nodig. Veel antwoorden die hier gegeven worden, gaan over het goedkoop krijgen van inboedel. Dus dat gaat wel lukken denk ik.
Dan, als je eenmaal gesetteld bent, ga je je huishouding voeren. Ook daar is natuurlijk van alles te bedenken om het zo goedkoop mogelijk te houden.
Wassen bijvoorbeeld, kun je zelf doen, je kan ook in de weekeinden naar je ouders gaan en het daar doen. Scheelt je de aankoop van een wasmachine, en van waspoeder.
Dan een grote post: het eten. Eenpersoonsverpakkingen zijn vaak in verhouding veel duurder dan grootverpakkingen. Als je een vriezer hebt, gebruik die dan! Vlees vries je per stuk in, koop aan het begin van de maand een voordeelverpakking, dan kun je even vooruit.
Brood, koop een heel en vries het per vier of vijf sneetjes in. Dan heb je altijd lekker vers brood.
Chips en snacks niet te veel halen, dat scheelt geld en calorieën.
Goedkope schoonmaakmiddelen maken ook schoon.
En mocht je nou aan het eind van je geld een stukje maand overhebben: ga eens bij je ouders eten! Die vinden dat best gezellig (hoop ik) en jij hebt weer een paar vitamientjes binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je gaat studeren? Zorg dat je je studie in een keer haalt, dus: geen verlies in studiejaren dus geen extra beurs om mogelijk terug te betalen. (je basisbeurs uitgezonderd)
En vergeet niet om zorgtoeslag aan te vragen bij de Belastingdienst!
Mocht je tijd over hebben, neem dan een bijbaantje. Kan zelfs digitaal door bv enquetes in te vullen of meningen te geven waarmee je spaarpunten krijgt en daarvoor cadeaus of bonnen kunt wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag natuurlijk ook geen kluizenaars bestaan worden . Besparen : kijk uit dat je geen onnodige dure verzekeringen laat aansmeren - probeer zoveel mogelijk klussen in huis ( kamers) zelf te doen , of vrienden , kennissen , familie hulp . Geen onnodige abonnementen afsluiten - niet te veel verlichting - spaar of ledlampen - als er ook een badkuip is , alleen douche gebruiken - met boodschappen doen op de prijzen letten - leuke goedkope 2 hands spullen kopen voor in huis , kleding doe je al ,enz. enz. Veel geluk en plezier op kamers !Gr.