Kun je kantoorruimte naast huis verbouwen en de kosten opvoeren in een BV?

Mijn werk BV heeft kantoor in de garage van mijn prive woonhuis. Zoals bij een normaal kantoor, mag het bedrijf op bedrijfskosten deze garage verbouwen tot 'bewoonbaar' oftewel tot echt kantoor? Dus vloer bouwen, wanden isoleren, ramen aanbrengen, 2 aparte opgangen, pantry, bekabeling, radiatoren, etc. Geen eigen CV ketel of meters.
Of mag dat niet omdat het de waarde van het huis verhoogt? Of iets anders?

Toegevoegd na 2 dagen:
De garage is aangepast om het kantoor, 100% kantoorgebruik. Echter als je het huis verkoopt is het extra woonruimte. Ziet de belastingdienst het dan niet als prive waardecreatie?
En moet of mag je BV het daarna huren? Want huur betalen aan prive is belastingtechnisch weer niet gunstig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Dat mag. Je moet echter in de gaten houden dat je de kosten die maakt echt maakt voor het bedrijf; Dus er prive geen 'nut' van ondervindt. Als je dat wel doet, moet je het deels op eigen naam, en deels op bv zetten, qua kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je idd doen maar......stel je hypotheekverstrekker van op de hoogte én vraag om een schriftelijke bevestiging. Ook moet je deze ruimte apart verzekeren. Daarnaast moet je je realiseren als het niet goed gaat met je BV dat het mogelijk is dat deze gevorderd wordt (in extreme situatie, maar is wel mogelijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het huis en garage zijn privé aangekocht?
je gebruikt de garage voor je BV?
Als je BV over kop gaat, kunnen ze je niks maken.
je mag alle kosten voor het herinrichten van je garage inbrengen.
btw betaald je BV geen huur voor de garage aan jezelf?
even nakijken met je boekhouder wat het voordeligste is, heel belangrijk!!
je betaald hem maar hij kan je een schat aan informatie bezorgen.
uiteindelijk is de doelstelling dat je jezelf niet teveel moet uitbetalen om de lasten laag te houden; zoveel mogelijk op de bv doen dus.
Oh ja ik ben een belg dus spreek wat hier in "belgenland" mogelijk is ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Er wordt geen huur betaald. En mijn boekhouder weet het niet echt. 2 fiscalisten gaven ook verschillende antwoorden.