Ik heb nog een zak vol 5 gulden munten gevonden! Wat kan hiermee!

Bij mijn laatste verhuizing heb nog een zak vol 5 gulden munten gevonden! Wat kan hier nu nog mee? Kan ik ze nog ergens omwisselen of kan ik ze beter bewaren tot ze iets waard worden voor verzamelaars?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
40K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt er eens een paar als kado geven op een verjaardag. lol er zijn zat mensen die het leuk vinden om zo een munt te hebben. zoals ik. vind dat een van de mooiste munten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik wil het heel graag

Het beste antwoord

Je kunt alleen papiergeld nog omwisselen ( zie http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/guldens-inwisselen/regels-omwisselen/ ).
Voor vijfguldenmunten krijg je op veilingsites met wat mazzel ongeveer de waarde in euro's terug, tenzij het munten zijn waar iets mee is: bijzondere uitgaves, munten die nooit in circulatie zijn geweest en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan de munten niet meer inleveren. Alleen papiergeld is nog in te leveren (tot 2032).

De enige mogelijkheid die rest is bewaren, en hopen dat over een jaar of 50 er nog mensen zijn die er geld voor willen betalen. Zilveren munten (Guldens en rijksdaalders tot 1967) zijn overigens meer waard dan andere soorten munten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds 1 januari 2007 kunt u bij DNB geen guldenmunten meer inwisselen voor euro's. Zilveren guldenmunten kunt u nog inwisselen bij de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste guldenbankbiljetten kunt u nog tot 2032 omwisselen bij DNB. Guldenmunten (als dubbeltjes en rijksdaalders) zijn hier niet meer om te wisselen. Zilveren guldenmunten kunt u omwisselen bij de Koninklijke Nederlandse Munt of munthandelaren.

Bij de omwisseling geldt de officiële vaste koers: EUR 1 = NLG 2,20371. Een biljet van tien gulden is dus ongeveer 4,50 euro waard. Voor het omwisselen worden door DNB geen kosten in rekening gebracht.

Niet alle guldenbankbiljetten kunt u nog omwisselen. Voor welke biljetten u nog euro’s kunt krijgen, staat in het 'overzicht om te wisselen biljetten'.

Veel Nederlanders blijken nog steeds tientallen guldens in huis te hebben. Vanaf 2 oktober kunnen ze daarom bij postkantoren weer worden omgeruild voor euro's.
30 december
De actie maakt deel uit van de campagne 'Maak euro's van uw guldens' die in het najaar start. Muntgeld kan op 30 december van dit jaar voor het laatst worden omgeruild.

Toegevoegd na 3 uur:
De laatste opmerking is outdated. Dus zijn de munten rijp voor het museum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
De data die je noemt waren in 2006.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar kwam ik later ook achter...
Zoals al gezegd, dat kan niet meer.

Daarom kun je ze beter waren nu. Over een tijdje kun je eens kijken: Wat ga ik er nu mee doen? Wil ik ze eens verkopen?
Dan kun je gaan kijken waar je, je geld kwijt kunt. Kan ook nu natuurlijk, maar na veel jaren kunnen ze misschien nog wat opleveren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste guldenbankbiljetten kunt u nog tot 2032 omwisselen bij De Nederlandsche Bank. Guldenmunten (als dubbeltjes en rijksdaalders) zijn hier niet meer om te wisselen.

Met andere woorden, volgens de Nederlandse Bank zijn ze niet meer om te wisselen voor euro's. (Ik zou het toch nog eens proberen bij het postkantoor, maar ik geef je weinig kans)

Voor een verzamelaar zullen ze weinig tot geen waarde hebben, er zijn er teveel van bewaard.

Samenvattend: ik vrees dat ze niets meer waard zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze best aan mij geven. Dan ben jij ervan af.