Waarom wast een chirurg zijn handen zo extreem goed terwijl hij daarna toch steriele handschoenen aandoet?

Een chirurg moet zijn handen heel nauwkeurig wassen voordat hij de operatie kamer ingaat.(volgens een vast protocol, met borsteltje etc.)
Hierna trekt hij (met hulp) steriele latex handschoen aan waar geen bacterien op zitten en soms zelfs bacteriedodende stoffen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dat is om er zeker van te zijn dat alle bacteriën gedoodt zijn. Ze kunnen het zich niet permitteren om ook maar 1 bacterie zijn gang te laten gaan in een open wond.

Ik dacht dat ze ongeveer 6 minuten hun handen wasten. Pas dan schijnen de bacterieën doodt te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om alles te voorkomen. Hij wast ook zijn armen heel erg goed, die zijn niet geheel bedekt met steriele handschoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel de handschoen scheurt of er komt maar een klein gaatje in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet hij om alle mogelijkheden van een eventuele besmetting zoveel mogelijk uit te sluiten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze wassen hun handen en armen met betadine zeep...
dat is bacteriedodend, het is idd nodig om te voorkomen dat er tijdens de operatie bacterien van de huid in de wond kunnen komen...
ook al draagt hij handschoenen , veiligheid en hygiene staat nr 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles hierboven en hij moet die handschoenen ook aan doen. Met zijn handen. Door ze goed te wassen komen de bacteriën niet op zijn handschoen.