Onze nagels zijn in veel opzichten nuttig, bijvoorbeeld om te krabben.
Ze komen goed van pas bij het schillen van een sinaasappel, het losmaken van een knoop of het vastpakken van kleine voorwerpen.
Verder bieden de nagels de gevoelige en kwetsbare vingertoppen steun en bescherming.

Wat ook niet over het hoofd mag worden gezien, is de esthetische betekenis van de nagels.

Onze nagels kunnen goede — of slechte — gewoonten op het gebied van verzorging onthullen. Ze spelen een belangrijke rol bij gewone gebaren en als ze goed verzorgd zijn, kunnen ze onze handen verfraaien.
Zonder nagels zouden wij belemmerd zijn in ons dagelijks leven en onze handen zouden er incompleet uitzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De functie van de nagels is dat de nagels de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers beschermen waardoor er geen eeltvorming plaatsvindt op de vingertoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bescherming

Een van de belangrijkste functies is het bieden van bescherming voor de huid onder de nagel. Deze huid is heel kwetsbaar, en de nagel beschermt de huid tegen stoten en scherpe voorwerpen.

Nagels als indicatie voor de gezondheid

Een minder voor de hand liggende functie van nagels is dat nagels aan kunnen geven hoe het staat met je gezondheid. Bij tekorten aan bepaalde stoffen of bij bepaalde ziektes of aandoeningen, kan het uiterlijk van je nagels veranderen. Je kan hierbij denken aan bloedarmoede door een ijzertekort, aan psoriasis of aan andere huidaandoeningen. Je nagels kunnen dan bijvoorbeeld deukjes gaan vertonen. Op die manier geven je nagels aan dat er iets niet goed zit met je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag een docu waarin men zei dat mensen nagels hebben om de zenuwen in de vingertoppen te beschermen.
Dus niet om te krabben/klimmen/moorden zoals bij sommige dieren.