claustrofobie in een mri apparaat, hoe voorkom je dit?

mijn vrouw krijgt volgende week een mri scan, en word daar altijd benauwd, hoe kun je dit voorkomen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Door een scan aan te vragen bij Mediferia in Amersfoort. Deze heeft een open scanner die een scherper beeld geeft en ook nog eens 2x zo snel is als een mri scanbuis.

Belangrijkste is dat de scanner vrijwel helemaal open is.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als ze met haar arts spreekt dan kan die haar misschien van tevoren wat kalmeringsmiddelen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg met de arts of het niet mogelijk is het op een andere plek te doen, er zijn meer plekken met 'opener' MRI-apparaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg met de arts de gevoelens die er zijn bij het maken van de MRI scan. Dan kan er besloten worden in een dagopname de scan onder 'sedatie' te maken. Dus een aantal tabletten slikken die kalmerend werken en waar je wat versuft van raakt. Dit echter wel tijdig aangeven, zodat alles geregeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nu 3 keer een mei scan gehad en hou zoniet verkleinen ruimtes, maar ik weet niet TOT hoever ze erin móet, maar bij mij hielp het om naar achter te kijken, daar is het open en door me te concentreren op de muziek die ik door de kop telefoon kreeg, had ik er minder moeite mee succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij hielp het om de ogen gesloten te houden (en dus niet stiekem even kijken) en de gedachten te richten op iets leuks en/of op de muziek via de koptelefoon.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
claustrofobie is niet eenklaps te verhelpen.
wel kan een hypnose sessie voor de scan tijdelijk de symptomen verlichten en miss kan ze dan ff blijven door gaan met hypnose sessie's,vele mensen hebben daar azl baat hbij gehad.

greets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt het aangeven in het ziekenhuis. er is namelijk in gouda een iets grotere mri en er zijn ook half open mri-scans in nederland. ik heb pas een mri gehad in gouda deze is ongeveer 10 cm groter dan de gewone mri-scan. daarbij had ik een kalmerend middel gehad van de dokter dat te samen maakt het makkelijker. ik heb echt erg last van claustrofobie.
naar achteren kijken helpt ook want daar is de scan open.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb 2weken terug 2 mri"s gehad en zag er ook er tegen ook na vorige mri
je kunt gewoon een pilletje vragen waar je rustig van wordt
je mag dan alleen niet meer aan het verkeer deelnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Claustrofobie kun je overwinnen.
Ik heb daar ook last van,uw vrouw kan therapie volgen bij een therapeut of een andere mogelijkheid is dat ze boeken leest over hoe je je angsten kunt overwinnen.

Toen ik onder de scan moest,ademde ik rustig in en uit en beeldde me in dat ik ergens anders was in een mooi park of op het strand.