Hebben hoogsensitieve mensen ook een gevoeligere huid?

Dat bijv. een streling die voor de één aangenaam is, voor de HSP als snel onaangenaam intens aanvoelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

ja, dat is wel mijn ervaring.
Wil je meer lezen over HSP en vooral tips krijgen hoe je daar mee om moet gaan, lees dan boeken van Elaine N. Aron en T. Zeff.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja in mijn ervaring wel, voor mij kan een streling heel irritant aanvoelen, hoe raar dat ook klinkt.
mijn dochter is ook heel gevoelig voor aanraking en in stoffen die ze aan heeft, was vroeger als heel klein meisje aldoor al stoffen in winkels etc aan het voelen en voelde een stof niet goed, deed ze het bewuste kleding stuk niet aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, zou kunnen. Ik ben zelf ook een zogenaamde HSP'er, een High Sensitive Person. Spot criminelen op straat, voordat ze uberhaupt al iets hebben kunnen uithalen. Vaak zit ik goed. Overval geldtransport, tasjesdieven, zakkenrollers, voorbereidingen overval warenhuis, kofferdieven etc. Maar een streling of zo wordt inderdaad ook snel opgepakt, alsof er allemaal fijn afgestelde sensoren in je huid zitten.

Toegevoegd na 20 minuten:
....Ja met die geluiden en het aanraken van dingen klopt ook! Ik ben ook erg gevoelig voor bijvoorbeeld computer of tv geluiden op de achtergrond (bijvoorbeeld bij de buren). Ik kan daar niet tegen. Voel me op een of andere manier niet veilig. En als ik iets koop wil ik er inderdaad eerst aan voelen en eventueel ruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is goed mogelijk. ze vinden het vaak ook niet fijn om aangeraakt te worden en hebben vaak ook last van geluiden. mijn dochter bijvoorbeeld vind het erg vervelend als iemand langs haar huid gaat ze wil ook altijd ruimte tussen haar en de gene die ernaast gaat zitten. ook een nachtzoen is vervelend want dat geeft een naar gevoel. ook geluid van bijvoorbeeld de borden opstapelen ervaart ze als erg gemeen geluid en huilende baby's krijgt ze de kriebels van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn buurmeisje, later ook hoogsensitief gediagnostiseerd, lag als baby in de zomer heel vaak in haar blootje. Zij kon geen kleding aan zijn lijfje verdragen... Nu draagt ze alleen 100% katoenen kleding.

Dus ja, op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij HSO mensen zijn alle of vrijwel alle zintuigen veel gevoeliger, als deze mensen iets zien,willen kopen og krijgen, moeten ze er ook altijd even aan voelen, om te kijken of het goed voelt, ook aanrakingen van hun huid door anderen of voorwerpen, maar ook de wind, wordt veel intenser waar genomen dan niet HSP mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al meer ja antwoorden maar hierbij nog een!!

Ik moet altijd labels uit mijn kleding knippen want die irriteren verschrikkelijk, van de zomer had ik een t-shirt zonder label, mooi dacht ik, tot ik halverwege de dag met een enorme jeukende knalrode plek in mijn zij zat, één keer raden: daar zat dat gemiste label.

HSP mensen kunnen wel in verschillende mate "gevoelig" zijn op verschillende zintuigen ed. Dus het is niet gezegd dat ze allemaal extreem gevoelig zijn op hun huid, sommige zijn het bijv alleen voor prikkels zoals drukte. Ik heb het met heel veel, ik wordt bijv ook onvoorstelbaar kribbig als ik te laat eet of drink, eerst dacht ik dat ik me aanstelde maar daar heb ik dus echt last van
amigo