waarom altijd jeuk op plekken waar je net even niet bij kan?

zoals bv als je net vieze handen hebt, of onder een auto aan het klussen bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ lol...klopt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag ;-))

Het beste antwoord

Niet juist op die momenten heb je jeuk.

De jeuk heb je ook op de momenten dat je gewoon op de bank zit bijvoorbeeld. Je staat er verder niet bij stil en krabt gewoon de jeuk weg.

Lig je net onder een auto en krijg je ergens jeuk, wordt je je er wel van bewust, omdat je er nu net niet bij kan. Je staat er nu dus wel bij stil. Het valt je meer op.

Net als jij morgen een groene Mercedes gaat kopen, dan zie je er de volgende dag verschillende rijden en denk je dat iedereen in een groene Mercedes rijdt. Ze waren er echter daarvoor ook al, het viel je toen echter niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Psychologie. Je zegt tegen je hoofd: Nu geen jeuk krijgen. En je hoofd gaat dan meteen aan het zoeken.. Waar zou ik het kunnen laten jeuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zulke momenten sta je er pas bij stil dat je ergens jeuk hebt. Als je ergens jeuk krijgt waar je makkelijk bij kan, dan krap je even onbewust zonder dat het je opvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ook zijn dat daar en geïrriteerde plek zit, en je daardoor daar de hele tijd jeuk hebt.
Als je probeert om daar dan niet te krabben (ik weet, dat is lastig ja,) dan zou dat vanzelf over kunnen gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met bewustzijn. Als je een zere vinger hebt dan merk je ook pas hoe vaak je die vinger gebruikt of stoot. Als je niet kunt krabben omdat je in een onhandige situatie zit dan ben je je ook meer bewust van de jeuk juist omdat je er niets aan kunt doen. Je wilt krabben, maar dat kan/mag niet en in je hoofd maak je de jeuk alleen maar erger omdat je je aandacht niet meer op iets anders kunt vestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je meteen een + gegeven. Goeie en leuke vraag.

Of de duvel ermee speelt, hè..

Nèt als je vuile handen hebt, of..wanneer je met een kruiwagen rijdt, of..wanneer je je handen ergens meer vol hebt,

Nèt op dat ene rot plekje waar je nèt niet bij kunt. Om gek van te worden. Ik weet het.

Altijd die onbereikbare plekken; ik heb dat ook, af en toe.

Hoe dat kan? Het gaat hier om een soort verborgen 'angst'

De 'angst' om op een uiterst ongelegen ogenblik of op een uiterst rot plekje jeuk te krijgen.

Maar wat gebeurt er? Juist die angst veroorzaakt nu net de jeuk.

Als je b.v. een zware kruiwagen door een drassig stuk grond moet rijden waarbij je de kruiwagen niet even kunt neerzetten, is daar plotseling de angst: 'Als ik nu maar geen jeuk krijg'

Maar daardoor krijg je nu juist die rottige jeuk.

Je roept het als het ware zelf op door je te concentreren op een 'moeilijke' jeuk.

Je kunt het vergelijken met de situatie dat je een gekneusde rib hebt waarbij zelfs het diep ademen je veel pijn bezorgt.

En dan nèt in die situatie heb je de sterke neiging wat dieper adem te halen en juist dàn moet je steeds hoesten, kuchen, niezen enz.

Ongeveer het enige wat je eraan kunt doen is..de jeuk proberen te negeren..net te doen of het niet jeukt..en het vergeten. Of anders..krabben, hè..

En als zelfs dàt niet helpt..vang hem dan gewoon en druk hem daarna hartstikke dood..haha

Groet,

Ton