Hoe krijg ik tabakslucht/rooklucht uit een matrasje?

Het matrasje is bekleed door mijn moeder maar die rookt flink. Na een paar weken daar gestaan te hebben stinkt het dus behoorlijk naar tabak/rook.
Lijkt me niet prettig voor het kleintje dat straks in het wiegje komt te liggen, dus het moet er uit.
Het heeft al uren gelucht buiten, maar dat hielp niet.
Ik wil overigens geen nieuw matrasje kopen als het niet echt noodzakelijk is, het is namelijk speciaal op maat gemaakt voor de wieg.
Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Spuit de buitenzijde van de matras met water in m.b.v. een plantenspuit en laat het buiten drogen als de zon vol schijnt, het hard waait en de temperatuur boven de 20 gr C is. Daarna laten controleren door een niet roker met fijne neus.

Je kunt ook je moeder verantwoordelijk stellen voor deze daad en haar om een nieuwe matras vragen, die jij natuurlijk koopt, anders stinkt ie weer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx. Moet wel even wachten op beter weer dus... ben bang dat het kleintje eerder geboren gaat worden :)
Maar zal het eens proberen met een zonnige dag. Vind het erg lief van mn moeder dat ze het matrasje heeft bekleed en lakentjes enzo heeft genaaid, dus haar verantwoordelijk stellen.... ze heeft het ook niet met opzet gedaan. Maar snap wel wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ze moet wel snappen dat dit echt niet kan!! Hoes moet er weer af.
Uitwassen.
Ritssluiting of klitteband er aan maken en hoes weer over matras.

Andere antwoorden (5)

Je verwijdert rooklucht uit een matras door er Febreze ( een textielverfrisser) op te sprayen. Werkt erg goed, zelfs de hardnekkigste geuren verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan is de lucht er uit.
Maar de rotzooi zit er dan toch nog in?
En de extra troep van die febreze? Zou ik mijn baby niet aan doen.
met oust spray...haalt tabaksgeuren direct weg..

Toegevoegd na 16 minuten:
Oust Aerosol Garden Fresh is een revolutie in luchtverfrissings land. Oust verwijdert slechte geuren, in plaats van ze te maskeren en is zeer effectief tegen geuren van dieren, toiletten, tabak en muffe kamers. Na gebruik van de Oust Aerosol wordt uw huis gevuld met zuivere en frisse lucht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het weer gaat vriezen: zet het buiten
in de schuur, in plastic.

bij gebrek aan naturel vrieskou:
vraag of je het -in plastic verpakt-
een paar dagen mag zetten in de
koeling van de buurt-slager.

kou is heel goed om luchtjes te verwijderen.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je matras niet meer fris ruikt, bestrooi het maar met een laag fijne soda. Laat het een paar uur intrekken en de soda neemt de vieze luchtjes en het vocht op. Daarna de soda opzuigen met de stofzuiger en het matras is weer lekker fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch echt moeders duidelijk maken dat jouw kind niet in een wieg kan die naar rook stinkt.
En al is de lucht er uit,
dan is de rotzooi er nog niet uit.

Het kan wel lief zijn dat ze het matrasje heeft bekleed, maar wat is belangrijker: jouw baby in een zuivere omgeving, of jouw moeder?

Dus ik zou vragen of ze de bekleding er weer af wil halen en uitwassen en dan een ritssluiting er in zetten.
Dan kan die hoes apart gewassen worden.
Zo zou ik het sowieso gedaan hebben.

En dan nog: als je dit al niet aan je moeder durft / wilt vragen, hoe kun je er dan straks zeker van zijn dat zij niet rookt in de buurt van de baby?
Hoe kun je haar dan laten oppassen?
Etc. etc.

Nee, bepaal zelf jouw grenzen en deel die aan je moeder mee en maak je baby belangrijker.