Hoe groot word je?

Ik ben een vrouw.
Is er iets hoe je kan uitrekenen hoe groot je word?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Aan de hand van de lengte van je ouders kun je uitrekenen hoe lang jij ongeveer zult worden. Daar is een rekensom voor. Omdat jongens gemiddeld groter zijn dan meisjes, zijn er ook verschillende berekeningen voor jongens en voor meisjes. Je berekent dan je doellengte. Omdat je nooit precies kan zeggen hoe lang iemand wordt, kan je uiteindelijke volwassen lengte toch nog 9 cm schelen met je doellengte.

Jongens:
(lengte van je vader + lengte van je moeder)/2 + 11 cm = jouw doellengte

Meisjes:
(lengte van je vader + lengte van je moeder)/2 - 2 cm = jouw doellengte

Dus voor jou als meisje een rekenvoorbeeld:
Als je vader 1.90 is en je moeder 1.70, is de rekensom als volgt:
(1.90 + 1.70)/2 = 1.80 -2 cm. = 1.78 m (je wordt dan tussen 1.69 m. en 1.87m)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Mij is altijd verteld dat je na je puberteit niet meer groeit..dus ik weet niet oud je bent maar dan zou je al je antwoord hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in het consultatie-buro hebben ze daar een schaal voor...

Maar je kunt het meteen al zien aan de kootjes van de vingers en aan de lengte van de ouders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan vingerkootjes heb je ook niets hoor. Volgens Herman Finkers was Klein duimpje niet groter dan zijn eigen duim. Valt geen pijl op te trekken dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik van mijn ouders uit moest gaan had ik 1.60 moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter zou dan 1,72 moeten zijn, maar haalt de 1.60 maar net door intra-uterine groeivertraging, die je NOOIT meer in kunt halen. En er zijn nog tientallen factoren te bedenken.
Volgens mij is er niets waaruit je vooraf kan uitreken hoe groot je word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, na je 20e groei je niet meer. En op latere leeftijd word je weer iets kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad een manier voor. Ze kunnen aan je middenhandsbeentjes een schatting maken hoe lang je zal worden.
Vraag maar eens na bij de dokter, als je namelijk extreem lang zou worden voor een meisje is er de mogelijkheid om de groei te remmen,of juist groeihormonen om iets langer te worden.
(Ik ben zelf 1.83,maar zou 1.90 ook echt niet leuk vinden.)
Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt.

Toegevoegd op 12-06-2009 16:21:53
Was ook nog niet gebruikelijk in mijn tijd (jee nou voel ik me oud!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bij de consultatie-buro kunnen ze een schatting maken. Dit is echter geen heel fijngevoelige schatting. Ik zou b.v. niet langer worden dan 1.75 en ben ruim 1.80.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je groeit in een voorspelbaar tempo (eerst snel, dan langzamer, dan weer effe snel) tot ongeveer je eerste menstruatie. Daarna groei je gemiddeld nog een centimeter of tien door. Hoeveel je doorgroeit hoeft niet altijd met je groeitempo daarvoor te maken te hebben : soms worden lange meiden nog langer en krijgen kleintjes er maar een klein beetje bij, maar sommige kleine meiden maken ook nog een inhaalslagje terwijl de langste meiden er niet veel meer bij krijgen. Totaal onvoorspelbaar.

Bij een kind dat niet volgens de boekjes groeit kunnen se tot ongeveer twaalfjarige leeftijd botfoto's maken aan de hand waarvan ze een redelijk betrouwbare voorspelling kunnen maken, maar als je al bijna uitgegroeid bent, en tot op de centimeter is daar niet veel van te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat je 2x zo lang wordt als dat je op je 2e verjaardag bent. Bij onze jongens, die nu wel uitgegroeid zijn, was dat aan de lage kant. Ze zitter er beiden boven, de een 6 cm en de ander 8 cm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je hier krijgt zijn maar richtlijnen.
Ik denk dat je als je geen groei stoornis hebt gewoon ongeveer net zo groot als je ouders wordt.
Volgens de rekensom van het gemiddelde van mijn biologische ouders, zou ik 12 cm te groot zijn. Al mijn maten zijn ongeveer het gemiddelde van de totale bevolkingsgroep (provincie) waar ik ben opgegroeid.

Toegevoegd op 12-06-2009 19:47:21
Misschien kun je meer gerichte informatie krijgen via toegevoegde links.