Sommige mensen hebben een hoge pijngrens, anderen weer een lagere. Is de oorzaak hiervan psychisch of fysiek en hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Of dat de pijnervaring bij de een sterker is dan bij de ander, dit is mede afhankelijk van opvoeding, ervaring en cultuur.

Het zit ook in je genen, erfelijkheid.
En dit speelt dan door in opvoeding.

De angst speelt zeker een rol bij pijnervaring. Volgens sommige onderzoeken, schijnt het dat mensen die minder bang zijn voor pijn, een hogere pijngrens hebben. Dit verklaart een hoge pijngrens bij sommige vechtsporters ook wanneer hun zenuwen niet beschadigd zijn.

Geldt bijvoorbeeld ook voor de mannen die Commando worden. Ongelooflijk wat die moeten doorstaan.
Maar ze kunnen het omdat ze het willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord doet me denken aan de volgende uitspraak: men lijdt het meest door het lijden dat men vreest. Misschien gaat dat ook wel op voor pijn. Dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Denk beide en soms een combinatie. Denk dat het ook aan je karakter ligt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mja karakter... ik geloof er wel in dat lichaam en geest sterk op elkaar reageren. Dank je.
Psychisch: wanneer je tegen de muur aanslaat met je vuist geeft je brein een signaal af naar je vuist dat die overbelast word. Iets wat het lichaam niet gewend is. Kickboxers slaan er altijd op los. Het brein went aan de pijn en zodoende verhoog je je pijn grenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zelfs mensen die helemaal geen pijn kennen, maar vrouwen schijnen vaker chronische pijnen te hebben.

Er zijn veel vooroordelen als het gaat om pijn en de verschillende sekses. Psycholoog Jennifer Kelly besloot het uit te zoeken. Ze concludeert dat vrouwen wereldwijd vaker chronische pijn hebben. Ook heeft de pijn bij vrouwen vaak meerdere oorzaken. Een goede reden voor dokters om het vrouwelijk geslacht anders te behandelen dan hun tegenhanger.

http://www.scientias.nl/vrouwen-voelen-meer-pijn-dan-mannen/14404