Hoe ga je om met zo iemand? zie uitleg

Een jonge man van 24, zeer intelligent, van een gegoede familie, enigszins "los" opgevoed. Hij is een paar maanden geleden aan het experimenteren gegaan met LSD. Hij is inmiddels beginnend schizofreen (vastgesteld door psychiater), maar ziet zijn gebruik als iets fantastisch.
Hij heeft een veel helderder kijk op het hele leven, van wiskunde tot seks en relaties. Er is geen vat op hem te krijgen, hij argumenteert zeer slim (hij is dan ook zeer intelligent). En als hij voelt dat je waarschijnlijk gelijk hebt met het benoemen van de nadelen, kapt hij het af met "je wilt me niet begrijpen".
Hoe peuter je hem aan het verstand dat hij met iets bezig is dat niet echt is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hij moet zelf zijn probleem inzien. Anders valt er niks aan zijn verstand te peuteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik weet niet wat voor een relatie je met die man hebt, maar ik zou dit overlaten aan een specialist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet hem confronteren met feiten. Ik zou wat grafieken/ plaatjes van junks/ artikels voor hem opzoeken en hem dan daarmee confronteren. Dingen zien heeft meer indruk dan dingen horen denk ik.

Toegevoegd op 14-06-2009 18:15:34
In dit geval dan. Bij mensen die nog wel helemaal bij hun volle verstand zijn, heeft het denk ik evenveel indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je een soort interventie organiseren, wel om het drugsgebruik. Die schizofrenie is niet aan jullie besteed, daar heb je een specialist voor nodig (helaas). Ik hoop dat je dat ook doet, daar is hij (en jullie) het best mee af!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek verhalen en feiten op over de negatieve effecten van LSD, en, in het ideale geval, kijk of je iemand kan vinden die intussen afgekickt is die met m kan praten. Maar, vaak moet iemand eerst de bodem van de put vinden voordat ie doorheeft dat er een probleem is.
Ik weet niet in welke mate hij financieel afhankelijk is van zijn ouders en of hij nog thuis woont, in dat geval moet je goed uitkijken dat je als familie geen 'enablers' wordt.
Neem ook zeker contact op met hulpverleningsinstanties om advies te winnen hoe hiermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij studeert, nou ja studeerde, want hij was zo eigenwijs dat hij niet te handhaven was op zijn opleiding. En dus is hij nog wel afhankelijk van zijn ouders. Er wordt van alle kanten advies ingewonnen, hoor. Dank je voor je bijdrage.
Ik weet niet zeker of het niet echt is wat hij doet, ik weet ook niet zeker of het echt is wat ik doe...

Als hij slim is dan leert hij snel en dan ziet hij ook snal dat het niet goed is, als het niet goed is... Intelligentie komt er wel, vertrouw er maar op... En intelligentie kan omslaan tot verwarring en verwarring kan omslaan tot intelligentie... Intelligentie is weten, intelligentie is helder weten... Althans in potentie...

Laat hem experimenteren, laat hem ervaren... Hoe weet jij zo zeker dat jij het goed hebt? Hou van hem, en laat hem zijn pad gaan... True Love is like carelessness...

Neem er zelf ook een en experimenteer mee, als hij zich daar wil begeven, leff met hem mee, ervaar het ook, wees samen met hem, ga mee met hem op het pad, En als je samen bent, en jij stopt, misschien stopt hij dan ook...

Hij is eigenwijs, maar jij ook, dan is de kans tot een ontmoeting al kleiner...

Ga met hem om op zijn terrein, kom naar hem toe en geef hem de hand, dat heeft hij nodig, geen gepreek daar zit hij niet op te wachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je relatie tot die persoon ook is, ik zou hem voorlopig op afstand houden. Dit soort mensen trekken je mee in de stront en het lijkt me dat je daar niet op zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed advies, ben ik met je eens, maar die jongen is me te lief. Hij is de zoon van een goede vriendin van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan zul je een keuze moeten maken. Zal niet makkelijk zijn, maar als zij echt een goede vriendin is, zal ze waarschijnlijk wel begrijpen dat het uiteindelijk niet jou zaak is.
Ik denk, dat men heel voorzichtig moeten zijn met de diagnose. Ik begrijp dat een psychiater dit heb vastgesteld, maar zo makkelijk is dat niet. Klinkt voor mij meer als Syndroom van Asperger, zeer intelligent etc. en dat argumenteren. Het hele verhaal komt me wel zeer bekend voor, en ik raad aan, peuter maar niets aan het verstand, lukt je namelijk doch niet. Nog een punt, LSD en medicatie (Resperidon?) bij schizofrenie gaan slecht samen. Dus daar zou de omgeving, (ouders) wel een punt van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets had ik ook al gehoord van LSD en medicatie bij schizofrenie. Goed punt. Nu nog zorgen dat hij die medicatie werkelijk neemt. Bedankt in ieder geval.
Wat ik niet begrijp is dat je het lsd gebruik gedeeltelijk aanvaard (zoniet was de relatie al ten einde) onder het mom van geestesverruimend en van die ondingen, die meer tot wartaal leiden dan tot het zogenaamde hyper-luciede denken.Wat betekent trouwens : een heldere kijk op het leven? Kijk eens naar de film A Beautifull Mind waar Nash ook schizofrenie met paranoide uitwassen heeft en eruit geraakt door te aanvaarden dat hij ziek is (stap 1) , zich wil laten verzorgen (stap 2) en dat er geen andere weg is(stap 3) naar een gezond leven. Het louter zeggen van "je wil me niet begrijpen" is een vorm van manipulatie .(typisch voor slimme en narcistische jongens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patrick, ik ben het volledig met je eens. Ter info: ik heb geen één-op-één-relatie met hem: hij is de zoon van een goede vriendin van me. Ik ben het ook helemaal niet eens met zijn gebruik en zie alleen maar een jongen die steeds "hogere" en "betere" ervaringen nastreeft. Daarmee richt hij zichzelf te gronde, en vervreemdt de mensen in zijn omgeving van zich. Als hij zelf tot het besef komt dat het niet goed is wat hij doet, dan heeft hij zeker alle steun nodig. Ik zoek naar een manier om niet van hem te vervreemden, omdat een mens niet zonder mensen kan. Daarbij zou ik hem zo graag doen inzien dat hij verkeerd bezig is. Maar dat is niet eenvoudig als hij inderdaad zegt "je wilt me niet begrijpen".