Ik slik Thyrax, en moet ze bewaren onder 25 graden, mag ik ze dan ook in de koelkast bewaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Thyrax in tabletform kan in de koelkast bewaard worden. Maar het is niet strikt noodzakelijk. De aangegeven temperatuur van jouw geld bijna voor alle medicijnen op insuline na. Je kunt deze pillen het best in eigen verpakking bewaren in je nachtkastje en dat gaat prima. Ik heb het dan ook over Thyrax met als medicijn naam; levothyroxine. Als je nog meer info wenst over dit middel kan je terecht op http://www.efarma.nl Sterkte met je schildklier. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het staat vast in de bijsluiter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heb ik net nog gelezen, en er staat bewaren onder 25 graden verder niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze bedoelen dan waarschijnlijk dat de buitentemperatuur niet hoger mag zijn dan 25 graden. Indien dat het geval is, moet je het wel in de koeling leggen of op een donkere plek in ieder geval, bijvoorbeeld een voorraadkast.
Ja, en op een hete zomerdag moet dat zelfs. Ik weet niet of er een minimumtemperatuur opstaat, maar zolang je medicijnen bewaart boven het vriespunt, zal het nooit een probleem zijn. Eigenlijk is de koelkast voor alle medicijnen een goede plek. Daar bewaart de apotheker ze ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen minimum temperatuur bij vermeld staat, of er niet specifiek bij staat 'koel bewaren' dan zou ik dit niet doen. Maar (op een vaste plaats) in het keukenkastje word het zelden warmer dan 25 graden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar staat het normaal ook altijd, maar ga naar spanje, en daar is het wel warmer natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Spanje hebben ze ook wel keukenkastjes, hoor! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sharona30: Dan zou ik gewoon zorgen dat ik een koelbox(je) had. Voordeel van koelelementen is dat deze nooit boven een 15 á 18 graden uit komt als je deze in de koelbox laat zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een waardevolle tip!
Als het nodig is om in de koelkast te bewaren, staat het specifiek op het medicijndoosje. Staat dit er nie, dan ook niet in de koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slik al jaren Thyrax en moet ze 's morgens innemen, een half uur voor het ontbijt. Ze staan dus bij m'n bed.
Gewoon op slaapkamertemperatuur. Geen problemen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slik ze ook al jaren, en niet altijd een half uur voor ontbijt, ik eet soms pas 3 uur later,zal wel geen kwaad kunnen, de waardes in mijn bloed zijn al een paar jaar goed met deze dosis thyrax.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij blijven de waarden ook constant, terwijl ik me niet altijd al de regels houd. Een enkele keer kan ik niet wachten met eten of koffie.
In het buitenland staan ze ook naast m'n bed, nog nooit in de koelkast gehad. Ik krijg altijd een voorraad voor 3 maanden en die staat ook niet gekoeld. En zoals gezegd, no problem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even dit: jij zegt dat je soms pas 3 uur later eet. Maar da's natuurlijk helemaal geen probleem. Het gaat erom dat je na de inname het eerste half uur nuchter blijft en dat mag je desnoods de hele dag blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet gewoon kunnen dus..
Fijn om te lezen, dat er ook andere zijn die soms de regeltjes niet zo nou nemen;-)
Meestal is die 25° een veilige richtlijn, en gaat het tot 30° ook wel goed. Maar daarboven loopt de effectiviteit geleidelijk steeds sneller achteruit.

Heel even boven de 30° zal niet zo'n probleem zijn, dan heb je misschien nog 90% van de werkzame stof over. Maar wat langer op die temperaturen, en er is maar 80% over, 70%, 60% - tot je net zo goed geen Thyrax meer kunt slikken. Er is zelfs kans dat er gifstoffen ontstaan, maar dat hangt helemaal van het medicijn af.

Kortom, het is verstandig je aan de richtlijn te houden. Af en toe een beetje smokkelen is niet erg, maar houd het binnen de perken.

Ik de koelkast bewaren, zeg bij 5°, is voor de meeste medicijnen prachtig. Veel mensen doen dat met alle medicijnen. Daarom staat het in de bijsluiter als het bij uitzondering juist niet mag.

Bij twijfel kun je het aan je apotheker vragen. Die heeft de expertise, en kan het zonodig nazoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slik ook thyrax en zet dit nooit in de koelkast. Het wordt zelden warmer dan 25 graden hier in huis dus ik bewaar ze gewoon in mijn keukenla en ik heb in de 33 jar dat ik deze medicijnen slik nog nooit gemerkt dat de medicatie door de temperatuur zijn werking verloor.