Iemand studeert of werkt op de Antillen en sterft, hoelang duurt het dan voor het lichaam in Nederland kan worden gecremeerd of begraven?

Als iemand sterft in Nederland, dan moet het lichaam binnen 7 dagen ( dacht ik) begraven worden of gecremeerd, meestal duurt dat 5 dagen. Hoe gaat dat met iemand die op de Antillen sterft, het lichaam kan nooit binnen 5 dagen terug zijn in Nederland, hoe gaat dat in zijn werk en hoe houden ze dat lichaam zo lang goed, kan na aankomst de fam alsnog in de kist kijken en afscheid nemen van hun geliefde?

Toegevoegd na 24 minuten:
Doodsoorzaak is ongeluk met auto...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gecondoleerd, succes met het werken van je verlies. Ik weet hier alleen geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah, dat vind ik wel heel aardig van je, maar zo dichtbij is het gelukkig niet. Des al niet te min heel erg natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rip Marlot!

Het beste antwoord

er is geen wettelijk minimaal termijn vastgesteld dus over de duur kan niets worden gezegd aangezien het van geval tot geval kan verschillen.

omdat er aardig wat papier werk bij komt kijken is de snelheid waarmee de juiste papieren worden uitgewisseld een factor.

er zijn verschillende procedures mogelijk die onderling verschillen en dus hun eigen tijd in beslag zullen nemen voordat een lichaam word vrijgegeven (dit vrijgeven moet namelijk altijd gebeuren voor het lichaam begraven gecremeerd of vervoerd mag worden naar het buitenland/thuisland)

gaat het om een natuurlijke door of een ongeval of misdrijf
(onderzoek door politie, wachten op politie rapport, lijkschouwing met vaststellen van doodsoorzaak)

zijn de nabestaande makkelijk te traceren zodat ze ingelicht kunnen worden.

welke zaken moeten nog geregeld worden (reisverzekering, kosten vlucht etc)

hoe snel kan de plaatselijke begravenis ondernemer een verklaring afgeven waarin staat dat het lichaam vervoerd mag worden en welke tijd is er voor nodig om aan die eisen te voldoen.

hoe snel kan de familie een uitvaarondernemen in de arm nemen welke het stoffelijk overschot op het vliegveld ophaalt.

het taalprobleem, de wetgeving en plaatselijke gebruiken zijn ook factoren die de duur beinvloeden.

meer info kan je via de volgende link vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het stoffelijk overschot word gekoeld..
en zodra de vlucht geregeld is word deze vervoerd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke ..bedankt voor de min...tuurlijk word t gekoeld..een dode kan wel maanden in een mortuarium liggen in zo'n koelcel..hoe denk je dat ze iemand bewaren naar een ramp..die is ook niet binnen 3 dagen terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compensatie + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe lang het duurt zie ik helaas niet staan....
het is niet zo dat bij de eerste vlucht richting thuisland het lichaam mee kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee daarom schrijf ik zodra er een vlucht geregeld is.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...
Dat ligt aan de omstandigheden. Als het een "normale" doodsoorzaak betreft kan het stoffelijk overschot binnen enkele dagen in Nederland zijn. (eigen ervaring)
Bij dit soort gevallen is een goede verzekering noodzakelijk want vervoer in een loden kist is heel duur en de normale reisverzekering dekt die niet altijd. (eigen ervaring)
Het lichaam een paar dagen bewaren is een koud kunstje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon zelf op de Antillen en ik weet helaas uit ervaring dat lichamen die naar Nederland getransporteerd worden gebalsemd worden.