Waarom wordt er altijd 'gezondheid'gezegd als iemand moet niezen?

Heeft het dan werkelijk zo veel met je gezondheid te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat men dan denkt dat het slecht is gesteld met de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tijdens het niezen houden mensen hun mond ver open en dat vond men vroeger gevaarlijk. Het zou dan mogelijk zijn dat er een boze geest je lichaam in vliegt die je ziek zou kunnen maken. Ook werd vroeger gedacht dat de ziel even het lichaam verliet als men niesde. Een snelle wens als "gezondheid" zou de boze geesten ervan weerhouden de ziel te vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe nies jij? Bij mij gaat mijn mond nauwelijks open bij het niezen.
Gezondheid is trouwens iets dat alleen in Nederland gezegd wordt.
In Spanje zegt men Jesus (en wordt er geantwoord met Jose Maria)
In Engeland is het Bless you (Gezegend ben je).
In Portugal Santinhas, wat zoiets betekend als "Alle heiligen zijn met je."

In Latijns Amerika wordt bij de eerste nies Salud (Gezondheid) gezegd, bij de tweede nies: Dinero (Geld) en bij een derde keer Amor (Liefde).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor dat is etiquette... En iedereen houdt van voorgeschreven regeltjes... Niezen betekent daar, dat je ziek bent of aan het worden bent, en als je ziek bent of aan het ziek worden bent, dan wens je die ander een voorspoedige beterschap toe, dus gezondheid...

Maar het is allemaal afspraak en regeltjes...