Wat regelt het stuk hersen dat links achterin het hoofd zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke deel van de hersenen? De grote?

Het beste antwoord

Als je de grote hersenen bedoeld, dan is het achterste gedeelte (achterhoofdskwab) dat een beetje onderin ligt betrokken bij het zicht. Het linkerdeel verwerkt de informatie van het rechteroog en het rechterdeel de informatie van het linkeroog.

Van opzij gezien: het aan de achter/bovenzijde gelegen deel van de hersenschors wordt de wandbeenkwab genoemd. Dit deel van de schors is betrokken bij zintuiglijke en cognitieve functies, zoals aandacht, ruimtelijk inzicht, lezen en rekenen. Het voorste gedeelte van de pariëtaalkwab ontvangt zintuiglijke informatie van de thalamus.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de bovenste afbeelding zie je globaal de verschillen tussen het linker en rechter deel van de goter hersenen.

In het onderste plaatje zie je de namen van de verschillende gebieden van de grote hersenen en de andere onderdelen. In plaats van linksachter is het makkelijker om precies aan te geven welk hersengeboed je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Links achterin het hoofd zitten de grote hersenen.

De grote hersenen zijn in twee helften verdeeld. De rechterhelft van de hersenen bestuurt de linkerkant van het lichaam; de linkerhelft de rechterkant van het lichaam. Bij de meeste mensen is in de linkerhelft het gebied gelegen van waaruit het taalbegrip en de spraak worden geregeld.