Kun je van gefluoriceerd leidingwater depressies krijgen ?

Toen ik in Nederland woonde was ik altijd depressief (aan de Efexor) en nu ik in het buitenland woon voel ik me een ander mens (terwijl mijn feitelijke situatie vele malen minder rooskleurig is geworden en ik last heb van heimwee), ik sta iedere morgen fris en energiek op, studeer, haal goede cijfers (in een vreemde taal) en heb veel minder last van sociale angsten, allemaal zonder hulp van antidepressiva. Iemand vertelde mij dat dat door het Nederlandse gefluoriceerde leidingwater zou kunnen komen. Zou dat de oorzaak kunnen zijn geweest ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo kijk naar de bijsluiter en de bijwerkingen van die Efexor, verbaast het me helemaal niks dat je je zoveel beter voelt dat je daarmee gestopt bent. Maar dat zegt natuurlijk niets over de aanvankelijke klachten waardoor je eraan begonnen was. Het is echter een feit dat er tegenwoordig teveel en te makkelijk antidepressiva worden voorgeschreven, en dan kan het middel erger zijn dan de (tijdelijke) kwaal. Bovendien mag het niet gegeven worden aan mensen onder de 18 omdat het nogal een paardenmiddel is. En als ik lees dat je studeert, vraag ik me af hoe jong je was toen je die troep slikte....

Het beste antwoord

Interessante vraag. Ik heb hier het volgende over gevonden (zie link). Het is dus heel goed mogelijk dat het op jou invloed heeft gehad. Dan ben je waarschijnlijk overgevoelig voor fluoride.

"In gebieden met gefluorideerd drinkwater ontstaan bij de inwoners gevaarlijk hoge concentraties fluoride in vele van de zachte weefsels en organen, inclusief het hart, de lever en de blaas.

Fluoride is van invloed op de hersenen en het gehele centrale zenuwstelsel. Neurologische klachten, zoals hoofdpijn, duizeligheid, spasticiteit van ledematen, visuele stoornissen en verminderde mentale scherpte behoren tot alle tot de risico’s. Tevens is weefselbeschadiging van de voorste hoorncellen, oftewel de cellen aan de voorzijde van het ruggenmerg, vastgesteld.

Hoewel weinig wetenschappers onderzoek hebben gedaan naar de rol van fluoride bij de ontwikkeling van myalgische encefalomyelitis (ME), zijn er opvallende gelijkenissen tussen de belangrijkste kenmerken van ME, of het chronische vermoeidheidssyndroom."

Zie verder de link met nog meer informatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling: misschien kun je nagaan of het hier in Nederland mogelijk is geweest om verhoogde concentraties binnen te krijgen. Of probeer eens te achterhalen wat nog meer oorzaken kunnen zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze studeert NU en er wordt al sinds 1973 geen fluor meer aan het drinkwater toegevoegd ; lijkt me sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat iemand NU studeert zegt niet alles over leeftijd. Een goede kennis van 49 is ook pas weer met studeren begonnen. Desalniettemin vond ik de info interessant genoeg om (als tegenhanger) te vermelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in ; dat kan natuurlijk. En fluor is beslist geen speelgoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fluor kan ook in tandpasta zitten, is heel lang gepromoot . Goed antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste antwoorden ontkennen dat er fluoride in het water zit terwijl ik het nog geen jaar geleden van mijn tandarts heb gehoord. Dit antwoord gaat serieus op mijn vraag in.
Ik ben trouwens in een kouder gebied gaan wonen en de zon heeft geen invloed op mijn humeur. Sterker nog in de zomer werd ik meestal nog somberder omdat iedereen gelukkig was en plezier behalve ik.

Andere antwoorden (7)

Ik geef toe, er zijn in Nederland een hele hoop dingen waar je vreselijk depressief van kunt worden, maar het kraanwater is er zeer zeker niet één van. Het is zo ongeveer het gezondste en schoonste water ter wereld, en dat bijna gratis aan huis, en chloor en fluor zit er al heeel lang niet meer in. Daar kan het dus beslist niet aan liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onwaarschijnlijk.

Fluor heeft een invloed op je stemming, maar juist de andere kant op: Het wordt gebruikt in anti-depressiva.

In Nederland is het drinkwater trouwens niet gefluoriseerd hoor. Er zitten wel sporen fluor in, zoals in alles om ons heen (Ik geloof ergens rond de 0.1 mg per liter. )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, wordt het Nederlandse leidingwater al decennia lang niet meer gefluoriseerd, dat zal het dus niet geweest zijn.

Ik kan me wel een andere verklaring voorstellen: studeer je toevallig dichter bij de evenaar? Ik bedoel niet per se meteen in Afrika of Latijns Amerika, maar gewoon wat verder naar het zuiden, ergens waar de zon meer schijnt? Kom je meer buiten? De hoeveelheid zonlicht waar je aan wordt blootgesteld kan zeer grote invloed hebben op je hormoonhuishouding, specifiek de hormonen die verband houden met depressie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan echt niet.

Maar ik lees dat je een compleet ander en mooier leven leid, een taalcursus volgt, in het buitenland woont, andere mensen om je heen,

Het is heel raar, maar het komt voor:

Je bent gewoon gelukkig :) :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ leuk omschreven JJ1
Ik sluit me aan bij de reactie van met name JJ1, en die van Marleen, Jelle en SuzyQ. Fluoride veroorzaakt geen depressies, en als het dat al zou doen, kun je het in NL niet uit het drinkwater hebben gekregen.

Het klimaat is een veel waarschijnlijkere verklaring.

Daarnaast iets dat je zelf het beste kunt beoordelen: het gevoel dat je je eigen leven in de hand hebt, dat je controle hebt.

Je bent uit NL vertrokken en naar het buitenland gegaan. Dat is een bewuste keuze geweest, neem ik aan. Je hebt je leven in eigen hand genomen, je eigen keuzes gemaakt.

Dat doet zo enorm veel voor je psychische gesteldheid!

Je hebt zelf iets gedaan, je bent geen slachtoffer meer van de omstandigheden, en voorzover je dat was, ben je eigenhandig ontsnapt. Het goede gevoel dat je daarvan krijgt is zo groot, dat het met gemak opweegt tegen de slechtere omstandigheden waarover je schrijft.

Zeg maar: beter arm, hard moeten werken, eenvoudig eten, een klein hutje en VRIJHEID, dan rijk, veel vrije tijd, haute cuisine en GEVANGEN zitten in een riante villa.

Alleen jij kunt zeggen of hier een kern van waarheid in zit. Wat denk je, zou het kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren 75 kregen de kinderen automatisch fluortabletjes voorgeschreven, voor de tanden. Of het nu nog is weet ik niet.
Ik kan mij herinneren dat mijn zwager (die van beroep glas/instrumenten blazer is ) zijn kind geen fluortabletjes gaf omdat er iets inzat, wat ook wordt gebruikt bij het glasblazen.
Ik heb toen aangegeven bij de tandarts dat ik geen fluor meer wilde geven en waarom niet.
Hij bevestigde dus mijn verhaal ..

Nou weet ik dat er vragen gaan komen dat als het werkelijk zo slecht was, dan wordt het niet meer voorgeschreven en wat is dat stofje dan?
Die vraag kan ik dan alleeen maar beatwoorden met..Ik weet het niet ! Helaas :(

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de taalknobbels onder ons..alleen maar beantwoorden ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dus
maar een helpende factor in jouw omgeving zou kunnen zijn het klimaat.
meer zonlicht ?