Als dik zijn zo ongezond is, waarom zijn dikke mensen dan nog niet uitgestorven maar neemt hun aantal juist toe ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, je hebt de evolutie weerlegt en daarmee het bestaan van God bewezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ontgaat me waar je dit op baseert, dus jij bent een Surinamer met overgewicht. LOL !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gad........vur.........damme.............

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben van nature een aangeboren voorkeur voor vet en zoet eten, kalorierijk eten, eten dat in een wereld waarin voedsel schaars is, je nooit weet wanneer de volgende maaltijd komt en er lange periodes zonder overbrugd moeten worden. Dat was dus een slimme overlevingsstrategie, dus veel mensen hebben die voorkeur nog : evolutie gaat bij lange na niet zo snel als de culturele ontwikkeling van de laatste pakweg 100 jaar.

Wij leven in een wereld waarin die voedselvoorkeur niet langer een evolutionair voordeel is, tenzij er nog eens een goede hongerwinter ofzo uitbreekt. Die kans is erg klein natuurlijk.

Eigenlijk is extreem overgewicht niks meer of minder dan ' collateral damage' van wat in principe een mooie overlevingsstrategie was. Maar in de huidige maatschappij is gezond, goed en calorierijk voedsel in onbeperkte mate voor handen en bereikbaar, en hebben we het mogelijk gemaakt zo ongeveer het hele leven in zittende positie door te brengen zonder ook maar één calorie te verspillen. Dat laatste is misschien nog wel erger dan het eerste.

Waarom ze nog niet uitgestorven zijn, is omdat de evolutie het niet kan bijbenen. Maar op de hele, hele lange duur zul je gaan zien dat dikke mensen minder kinderen zullen krijgen (minder vruchtbaar worden - vanaf ongeveer 160 kilo bén je al verminderd of zelfs niet meer vruchtbaar) en die voorkeur minder frequent wordt. Daar gaat echter wel duizenden jaren overheen.
Bovendien zijn er ook steeds meer mensen die wel die voorkeur hebben, maar er voor kiezen anders te eten om niet dik te worden / af te vallen. Daarmee blijft de vruchtbaarheid, maar ook het gen voor de voedselvoorkeur, intakt. Kwestie van een hele hele lange adem dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
In een omgeving waar voedsel schaars is, is dik zijn nog steeds - net als vroeger - een welvaartssymbool en zelfs schoonheidsideaal. In een omgeving waar iedereen zonder moeite dat ideaal zou kunnen bereiken, is het tegenovergestelde dus ineens het hoogst bereikbare : graatmager blijven in een zee van voedsel. Niks is zo betrekkelijk als schoonheid, zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plus voor dit prima antwoord. Aanvulling: het is niet alleen zo dat de evolutie het niet kan bijbenen, het is ook zo dat de evolutie er nauwelijks invloed op heeft. Evolutie selecteert alleen op basis van voortplantingssucces. Als dikke mensen weliswaar eerder sterven, maar dat pas doen *nadat* ze kinderen hebben gekregen en hebben grootgebracht, is er geen enkel evolutionair voordeel te behalen door slank te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ; overlijden aan overgewicht doe je pas zeer ruim NA het bereiken van de vruchtbare leeftijd. Voor evolutie zijn de levensjaren NA voortplanting sowieso niet interessant, en zijn eigenlijk al onze jaren boven de pakweg 30, 40 al tamelijk ´kunstmatig´(door de verregaande medische kennis, hygiene en gebrek aan slijtage) en mooi meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keurig antwoord op een gevoelig onderwerp +1

Andere antwoorden (6)

Omdat natuurlijke selectie / evolutie veel complexer werkt dan jij nu lijkt te suggereren. Zeker wanneer het de mensheid betreft. Je zou kunnen zeggen dat de mensheid door haar intelligentie het evolutionaire proces indrukwekkend naar haar hand heeft weten te zetten. Begrijp me niet verkeerd: het is wat mij betreft nog steeds evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen steeds meer mensen, die steeds ongezonder eten.

Dus natuurlijk neemt het aantal dikke mensen toe.

Ze leven wel wat korter dan normale mensen.
Alleen niet dat ze geen 65 kunnen worden, en dat is op zich toch nog best een leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat "uitsterven" en dik worden niet veel met elkaar te maken hebben. Mensen blijven gemiddel nog lang leven na hun biologisch reproductieve periode (of kort door de bocht: ze worden pas vooral dik als ze kinderen hebben gekregen).

Er is veel onderzoek gedaan en aangetoond dat dikke mensen gemiddeld minder lang leven dan dunnere mensen. Maar ze sterven niet voordat ze kinderen krijgen.

Daarnaast is het dik worden ook vaak een omgevingsprobleem en veel minder een erfelijk probleem. Dat mensen dikker worden komt door maatschappelijke invloeden. Je kunt hierop niet zomaar de wet van "natuurlijke selectie" op los laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze nemen toe omdat we leven in een maatschappij waar overvloed is.

Ze sterven niet uit omdat ze korter leven, maar niet zo kort dat ze doodgaan vóórdat ze kinderen krijgen.

Met andere woorden: wel ongezond, geen Darwin-award.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als dik-zijn uitsluitend een kwestie was van erfelijkheid, zou er misschien een eenduidig antwoord kunnen zijn op je vraag...
maar dik zijn heeft ook te maken met de hoeveelheid en kwaliteit van de voeding...

en de meeste dikke mensen krijgen vooral gezondheidsproblemen, nadat ze al geslachtsrijp zijn geworden, dus de voortplanting wordt er in die zin niet door benadeeld...
wellicht denk je dat de voortplanting wel wordt benadeeld door het uiterlijk, omdat slank zijn in onze maatschappij zo wordt verheerlijkt, maar je zou er van versteld staan hoeveel mensen het heerlijk vinden om met een lekkere dikkerd te rollebollen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke mensen kunnen natuurlijk niet uitsterven, omdat uitsterven te maken heeft met het heengaan van een soort.
Dan is 'uitsterven' een verkeerde woordkeus.

Dikke mensen worden echter vrijwel nooit oud. En nu heb ik het dus over mensen met een behoorlijk overgewicht he!
Ik sprak een keer een patholoog, en deze vertelde dat hij in zijn 20-jarige carriere nog NOOIT een zeer zwaar iemand op de tafel had gehad die ouder was dan 55 jaar.
Dat is de consequentie van zwaar overgewicht: Men wordt niet oud.

Dat mensen steeds dikker worden heeft te maken met het feit dat het voedingspatroon in het westen steeds vetter, overvloediger en ongezonder wordt.

Overigens: Het aantal dikke mensen neemt toe, maar op veel plaatsen in de wereld sterven steeds meer mensen van de honger.