Prednison beïnvloed je immuunsysteem. Als je ermee stopt, hoe lang duurt het dan voordat je immuunsysteem weer optimaal werkt?

Ik vraag dit met de gedachte aan de griep die in het najaar veelvuldig slachtoffers zal maken. Ik neem aan, dat als je de griep hebt, je moet stoppen met medicatie die je immuunsysteem verminderd, omdat je anders niet beter kan worden. Maar hoe lang zal het duren voordat je immuunsysteem weer 'goed' is? Wat kan je verwachten: een dag, een week, een maand, ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou daar ben ik dan mooi klaar mee, ik zit al een jaar aan de prednisolon, het 'broertje' van prednison zogezegd. Volgens mij is het echt niet zo dat deze middelen je gehele immuunsysteem lamleggen, dan zou je het ook niet lang volhouden met een gewone verkoudheid of zo, maar invloed is er kennelijk wel. Nu ja, we zien wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet het juist slikken omdat het het immuunsysteem remt. Ik vraag het sowieso ook nog wel aan mn specialist, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen.

Het beste antwoord

Ik kan het je als ervaringsdeskundige zeggen. Als je een paar weken aan de prednison zit heeft dat geen gevolgen. Thans ben ik ongeneeslijk ziek, mijn immuun systeem werkt niet meer. Dit heet het Addison syndroom. Ik heb al vanaf kinds af aan puffers gebruikt als ontstekingsremmer voor mijn ernstige astma. Je krijgt du over een hele lange tijd Corticosteroïden, dat is hetzelfde als prednison. 10 jaar geleden, veel ziekenhuisopnames zo`n 4x per jaar als je dan ook prednison per infuus krijgt dan pass heb je heel veel naar binnen. Het gaat niet om de hoeveelheid voor een korte tijd maar heel langdurig weinig kan al funest zijn zoals in mijn geval. Het schaad de doorbloeding (heb 3 hartinfarcten gehad) Maar het schaad enorm het systeem in de immuniteit. De bijnierschors maakt cortisol aan bij ieder mens. (=prednison) Als het lichaam het niet bollen kan wordt prednsion voorgeschreven. Als de bijnierschors niet werkt of onvoldoende is je afweersysteem stuk. Ik loop dan ook alles op. Op het moment heb ik dus het addison syndroom maar ook diabetes en dat krijg je ook cadaeu bij prednison gebruik. Je nier moeten extra hard werken zodat je ook nierschade oploopt. De bijnierschors regelt je hormoon huishouding. Ook de stresshormonen, bij mij komt alles ongefilterd binnen. Ik wil je niet laten schrikken maar ik ga er aan dood. Ik ben 100% bedlegerig geworden. Ik geef je de website over Addison en immuniteit erbij. http://www.nvacp.nl/ Het is dus ongeneeslijk als je immuniteit niet meer werkt, en levensbedreigend. Het gaat dus wel om heel veel prednison over een lang termijn. Het Astmafonds kent inmiddels de problematiek, en waarschuwd ook voor lang gebruik van puffers. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken. Groeten Addy
sorry voor taalfouten etc. ik heb een lechte consentratie en zo`n lang verhaal kost mij echt moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt ervan af hoe lang je het ingenomen en hoe groot de dosis was. Soms duurt het wel een jaar voordat je lichaam zich weer heeft aangepast.