De epifyse of pijnappelklier (glandula pinealis) is een endocriene klier in de hersenen. De epifyse bevindt zich dorsaal van het corpus callosum (de hersenbalk) en aan de bovenkant van de derde ventrikel.

Als orgaan heeft het zich bij hogere gewervelde dieren (zoogdieren en mens) ontwikkeld uit het zogeheten derde oog, kruinoog of pineaal orgaan, zoals bij vissen, amfibieën, reptielen en vogels.

Bij deze dieren is het in de eerste plaats een lichtgevoelig orgaan. Bij kinderen is de epifyse goed ontwikkeld, maar na de puberteit wordt hij kleiner, en bij oudere mensen is de klier vaak verkalkt en niet meer functioneel.
[bewerken]Functies bij de mens

De epifyse produceert het hormoon melatonine. Dit heeft effecten op verschillende lichaamsfuncties. Zo is melatonine de stof die je maakt bij een tekort aan daglicht en heeft het mogelijk invloed op je seizoensgebonden gemoedsrust.

Mogelijk remt het de ontwikkeling van de geslachtsklieren af tot de puberteit begint.
Melatonine speelt een rol in het 'diurnaal ritme' van de mens.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De epifyse produceert het hormoon melatonine. Dit heeft effecten op verschillende lichaamsfuncties. Zo is melatonine de stof die je maakt bij een tekort aan daglicht en heeft het mogelijk invloed op je seizoensgebonden gemoedsrust.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gelijktijdig de vraag beantwoord met mijn voorganger. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pijnappelklier maakt het hormoon melatonine aan.
Melatonine kan veel voordelen bieden voor de gezondheid. De stof wordt tegenwoordig door zeer veel mensen gebruikt als een natuurlijke ondersteuning voor een gezonde nachtrust. Het is te koop bij de drogist als slaapmedicatie. Daarnaast heeft deze stof nog een heleboel voordelen met betrekking tot gezondheid;
Een verbetering van de nachtrust, ondersteuning van de lichaamseigen bescherming tegen milieuverontreiniging,
ondersteuning van een goed hart- en de bloedvatenstelsel, bescherming tegen vrije radicalen,
ondersteuning van het immuunsysteem,
een verlenging van het leven van het lichaam (anti-veroudering), verbetering van uw seksleven en voor het verlaging van spanningen.