Hoe noem je een persoon die door aangeleerd automatistisch lamlendig te leven, dit leven vervolgens een verslaving is geworden?

Ik gebruik mijzelf als voorbeeld, omdat ik heel erg probeer om mijn leven weer op de rails te krijgen, terwijl ik eigenlijk jaren lamlendig heb geleefd in de vorm van games, uitgaan met vrienden e.d. om zo de verantwoordelijkheden de hele tijd uit de weg te lopen.

Ik beschouw mijzelf als een verslaafde met het bezig zijn met dingen die er "niet toe doen"..ik mis discipline, en motivatie om door te gaan, hoe heet deze vorm van verslaving? en hoe kom ik ervan af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik zou het vervlakking noemen en als het nog erger met je is verloedering. Maar dat klinkt al te onvriendelijk. Zo'n persoon zou ik dus een oppervlakkig iemand noemen. Of zou het een losbol zijn? Kies zelf maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zo'n persoon" is niet per definitie oppervlakkig, of losbollig. Het heeft er zelfs verre van iets mee te maken. Lees het antwoord hieronder maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag was "Hoe noem JE..." Ik antwoord "IK zou...noemen". Is daar iets mis mee? Dan hoor ik het graag.

Andere antwoorden (4)

Lijkt mij een vorm van nihilisme. Je mist motivatie omdat je vermoedelijk in je verleden continue op je bek bent gegaan. Toch zal je door moeten en beginnen met jezelf kleine stapjes voorwaarts te gunnen. Geen onhaalbare targets. Er zijn dingen die er wel toe doen, die invuling kunnen geven aan een anders zo doelloos leven, ga vrijwilligerswerk doen en kijk hoe het jezelf misschien verrijkt. Verbeter je conditie en probeer anders te gaan eten, minder zout en junkfood want vaak voelen mensen zich door junkfood slechter. De oplossing heb jezelf in de hand, verbeter je eigen leven en je doorbreekt deze negatieve spiraal. Ik weet natuurlijk jouw persoonlijke situatie niet dus het is maar raden waar het allemaal nu fout gaat bij je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewustwording lijkt me de eerste stap in dit proces naar een productiever en mogelijk zinvoller leven.

De verslaving aan games kan je enkel aanpakken door "cold turkey" te gaan, dus een paar weken totaal geen games meer spelen. Dit doe je door jezelf de toegang tot de games te weigeren. Bv. gameconsoles aan een vriend geven, je computer game-vrij maken of zelfs helemaal je computer buiten bereik brengen (bij diezelfde vriend misschien). Na een week ervaar je dat de drang en behoefte tot gamen doorbroken is en wordt het makkelijker je tijd in te vullen met zinvollere bezigheden.

Zoek ook naar iets dat zingeving kan bieden in je leven, mogelijk is dit een sociaal engagement dat je aangaat en dat je voldoening kan schenken en tevens voor het sociaal netwerk / support kan zorgen dat je nodig hebt om je te steunen in op je nieuwe levenswandel.

Discipline en motivatie zijn moeilijk "te kweken", maar zorg dat je ze vooral niet ondermijnt. Ondermijnende factoren zijn vermoeidheid en een ongeregeld leven.

Tracht dus eerst en vooral regelmaat in je leven te brengen:
- opstaan en slapengaan op vaste tijdstippen
- voldoende slapen, geen koffie/cola of andere energiedranken tot 6 uur voor het slapengaan, geen dutjes overdag, ....
- eten op geregelde tijden en vermijden van junkfood en snelle suikers --> ondermijnt je motivatie (door suikerdips)

Bouw ook een dagelijks moment van fysieke inspanning in, dit zal zorgen voor het opbouwen van verdere discipline en motivatie omdat de fysieke training o.a. de juiste hormoonbalans zal bevorderen. Dus bv. 20 minuten snelwandelen, joggen, fietsen, zwemmen, skaten, ...

En vooral veel succes !
Je hebt de eerste hindernis al genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die had ik ook gelezen, dacht ook dat dat het was. +
Er is een boek geschreven door ene Gontsjarov. Het heet "Oblomov". Daar moest ik onmiddellijk aan denken toen ik je vraag zag. Als je het op kunt brengen dat te lezen :) weet je al veel meer...