Ik moet binnenkort mijn wijsheidstanden laten trekken. Klopt het dat rokers andere narcose krijgen dan niet rokers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
bamibal
13 jaar geleden
Het trekken vantanden en kiezen gebeurt onder plaatselijke verdoving. Narcose is meestal niet nodig!
bamibal
13 jaar geleden
Tenzij je er meerdere tegelijk laat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ bamibal: bij ons in Nederland is dat zo maar weet jij ook of dat in België ook zo is? (gezien de term wijsheidstanden i.p.v. verstandskiezen)
bamibal
13 jaar geleden
Goed punt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vinden ze rokers (grotere) mietjes.. En dan ze het daarom maar uit voorzorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet ze alle 4 tegelijk laten trekken, dat gebeurt bij ons dan volledig onder narcose.
Maar het is niet zo dat rokers andere narcose krijgen dan niet rokers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandskiezen ja, bij ons in belgie noemen we dat wijsheidstanden. Ik ben maandag naar het ziekenhuis moeten gaan voor foto's te laten maken en daarna ben ik nog bij de dokter geweest, en bij ons in belgie als je ze alle 4 tegelijk wilt laten trekken dan is dat volledig onder narcose.
Kies je ervoor om ze per 2 wilt laten trekken, dan is dat onder plaatselijke verdoving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed van jou om het ons even uit te leggen, zijn wij ook weer wat wijzer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je goed genezen? Ga dan maar stoppen met roken, want dan geneest de boel sneller. Niet rokers hebben ook minder pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat nicotine juist verdovend werkte?

Antwoorden (5)

verstandskiezen bedoel je?

ik kreeg geen narcose maar een spuitje, net als elk ander.
het lijkt me verstandig om even te vragen hoe het bij jou in zijn werk gaat want het moet wel heel raar lopen willen ze je hiervoor onder narcose te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar lopen? je zou de lopende band in het ziekenhuis bij de (kaak)chirurgen eens moeten zien. Veel verstandskiezen worden namelijk operatief verwijderd. En daar is niks raars aan, neem dat maar van mij aan. Ik heb je overigens niet bemind hoor, ik wou het even kwijt ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@inkie
ja het is een kleine ingreep, daarom doen ze het niet bij de tandarts zelf maar ga je naar een kaakchirurg :) heb zelf 2 van die vreetstenen laten verwijderen, maar ben echt niet onder zeil geweest met een volledige narcose. gewoon lokaal verdoofd met een prikje. @wagenaar
het stikt hier af en toe van de minnaars die me beminnen, soms zitten er ook nog minkukels tussen :O))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plaatsing van de tanden bepaalt of de tandarts ze zelf kan trekken (met als narcose een lokale verdoving), of dat de kaakchirurg het moet doen (doorgaans ook met een lokale verdoving).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en angst, angst kan ook een reden zijn om voor narcose te kiezen... Bij mij had de tandarts het uitstekend zelf kunnen doen maar uit veiligheid voor beide partijen hebben ze het onder narcose gedaan.
Bij mij zijn ze alle vier getrokken en er heeft nooit iemand gevraagd of ik al dan niet rook, lijkt mij een fabeltje dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt geen narcose gehad dus. Het is zeker geen fabeltje, dat je voor het chirurgisch verwijderen van verstandskiezen onder narcose kan worden gebracht, en dat het wel degelijk verschil uitmaakt of je al dan niet rookt. Overigens zelfs voor simpele behandelingen als een gaatje vullen, laten mensen die doodsangsten uitstaan zich in een privé kliniek ook gewoon onder een (lichte welteverstaan) narcose brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NBK heeft wel gelijk. Het is wel degelijk een fabeltje dat rokers een andere narcose krijgen dan niet-rokers, zoals verderop al gezegd wordt de dosering alleen bepaald door o.a. het gewicht van de patient. En zoals verder al uitgelegd is het een feit dat rokers slechter genezen. Wat Inkie zegt klopt ook, met name in USA worden patienten vaak geholpen met lachgas als ze een angst hebben voor een tandheelkundige behandeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Inkie,
Ik heb wel degelijk een narcose gehad, twee kiezen zijn chirurgisch verwijderd en twe gewoon bij de tandarts, in beide gevallen verdoofd en in beide gevallen is er NIET gevraagd of ik rook.
Ik ben 2x onder narcose geweest voor het trekken van verstandskiezen. Ik ben een stevige roker. Mij is aangeraden voor en na de ingreep enige tijd niet te roken (waar ik me niet aan gehouden heb overigens ivm angst).

Het verschil in narcose zit hem niet in het feit of je wel of niet rookt, het zit hem in je lengte, gewicht, eventuele eerdere reacties op een narcosemiddel etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En eventuele medicijnen en aandoeningen: ik heb epilepsie, dus ik mag niet het standaardverdovingsmiddel, maar dat mensen dat middel niet mogen komt zo vaak voor dat elke tandarts standaard ook een ander verdovingsmiddel in huis heeft.
Onderzoek heeft aangetoond dat roken de kans op complicaties tijdens en na een operatie doet toenemen.

Rokers krijgen na een operatie vaker een longontsteking en problemen met het hart. Ook genezen wonden bij rokers slechter dan bij niet-rokers.

Dit geldt dus ook voor de narcose van kaakchirurgische ingrepen zoals het uitsnijden van verstandskiezen.

Indien je gewone verdoving krijgt middels een spuit, maakt het niets uit.

http://www.amc.uva.nl/?pid=5045
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedere roker krijgt complicaties de een gebeurt het en de ander niet maar of dat dan ook echt door het roken komt vraag ik me af