Wat kan je allemaal te weten komen met een slikvideo?

Je hebt slikklachten en moet een slikvideo laten maken. Er is nog niets bekend over wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Wat kunnen ze allemaal uitsluiten?

Dus, welke aandoeningen kunnen ze op die manier traceren, en kunnen ze ook zien of je manier van slikken fout is, je houding, wat dan ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn de slikklachten?
Pijn bij het slikken?
Moeilijk kunnen slikken?
te veel of te weinig slikken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft er toch niets mee te maken? Of wel?
Pijn en moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg dat alleen maar omdat ik zelf ooit een slaaponderzoek heb gehad waarbij van alles werd gemeten. Ook het aantal keren dat je slikt gedurende de nacht. Het had zo kunnen zijn dat je te vaak of te weinig slikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde Of wel ook niet vijandig, maar meer van... misschien wel?
Slikvideo maken ze bij verschillende soorten slikklachten, dus dat maakt op zich niet zoveel uit.

Het beste antwoord

Bij een slikonderzoek wordt alleen het strottehoofd onderzocht, door te onderzoeken hoe de slikbeweging (via röntgenstralen en contrastvloeistof) is kan de arts opmaken of het probleem zich in het strottehoofd begeeft (huig, keel, stembanden, slokdarm). Aan de hand van het filmpje gaan ze inderdaad kijken of het met o.a. de oorzaken te maken heeft die je zelf al aangeeft. Er kan ook een verdikking zitten door bijvoorbeeld een poliepje o.i.d. er kunnen tal van oorzaken zijn die helemaal niet ernstig hoeven te zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan zullen er nog andere onderzoekjes gedaan worden om te kijken of het een dieper liggend probleem is. Maar omdat je nu aangeeft bij de arts dat het in eertste instantie om slikklachten gaat, gaan ze dit gedeelte het eerste onderzoeken.