Ik merk dat mijn ogen minder worden, wat kan ik doen?

Ik heb gemerkt dat ik met lezen en computeren minder duidelijk zicht heb, voor veraf kan ook maar daar was het me nog niet opgevallen.

Kan ik voor de test een goedkoop brilletje kopen bij de drogist, of moet ik mijn ogen laten meten door een opticien?
De leesbril van mijn vriendin gaf me wel verbetering. Maar ik hoor dat kortstondig een brilletje ophebben geen conclusies geeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ga naar de opticien. Da's laagdrempelig en je krijgt een advies van goede kwaliteit.

Als er iets speciaals aan de hand is, verwijst de opticien je wel door naar de oogarts, maar da's een uitzondering.

Als je een bril nodig hebt, is het van belang dat je iets goeds aangemeten krijgt. Neem een leesbril als voorbeeld. Zo'n goedkoop brilletje is goed genoeg voor een paar minuutjes iets lezen, bijvoorbeeld een etiket van een voedingsmiddel. Maar voor langduriger gebruik is het meestal niet geschikt. Je ziet dan wel scherp, maar ongemerkt zie je niet ontspannen. Dat komt dan bijvoorbeeld doordat het brandpunt van het glas niet midden voor je pupil zit.

Een opticien meet dat allemaal na. Dan zie je niet alleen scherp, maar ook ontspannen. En geloof me, dat scheelt een berg vermoeidheid aan het einde van de dag. Voor veel mensen scheelt het zelfs een onverklaarde hoofdpijn, waar ze met een goede bril (i.p.v. zo'n goedkoop geval) plotseling vanaf waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gewoon even naar de opticien en naar je ogen laten kijken.
Nog beter is een afspraak met de oogarts, maar daarvoor bestaat vaak een lange wachtlijst.
En vervolgens het advies van je opticien of oogarts opvolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid even langs de opticien gaan en je ogen laten opmeten. Dit kost niets en dan heb je meteen duidelijkheid, of je een bril moet of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vervelend. Een vriendin van mij had dat ook. Zij heeft toen volgens mij gewoon gratis een oogtest gedaan.
Er zijn ook sites voor om te checken of je een bril/lenzen nodig hebt.
En geloof mij, doe dat maar wel want dat is veel ontspannender voor je ogen.

Je kunt ook eerst op internet wat testjes doen. Maar ga uiteindelijk wel even naar een opticien! ;)

>>>>>Bij Pearl weet ik sowieso dat die testen gratis zijn. Zo kun je meteen zien waar je aan toe bent!! <<<<<<

Zie bron 1 voor pearl informatie.
Zie bron 2 voor de pearl actie coupon.
Zie bron 3 voor gratis oogtest via internet.
(kun je bestand downloaden en uitprinten. De rest staat allemaal duidelijk omschreven op de site)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je bron 3 getest. Ben ik nu een mierenneuker. Ik kon alles lezen.
Ik was/ben alleen gewend om ook de contouren van de letterlijnen goed te zien. Ik vind het wel belangrijk als toekomstig fotograaf om alles scherp te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het wel kunnen testen, maar ik heb een goed zicht dus voor mij heeft het geen zin. Ik weet hoe het voelt. Ben zelf ook fotografe.. en dan is scherp zicht belangrijk. Maar aan de andere kant, veel spiegelreflexen doen dat werk tegenwoordig vóór je. Als die test voor jou niets uithaalt, ga je toch even een gratis test doen bij de pearl? Weet je zeker wat er aan moet gebeuren ;) En anders ga je naar de action. daar hebben ze 'lees' brillen .. kun je even opzetten en kijken of het verschil maakt. (die dingen kosten een euro dus je kunt ook gewoon kopen en een dagje kijken hoe zoiets je bevalt) Als je echt voor afstand-zien een bril nodig hebt zeg ik maar een ding: Pearl, pearl, pearl! (Oké.. drie woorden.) Succes! ;)
Je hebt waarschijnlijk een zekere leeftijd bereikt,40-45. Dan gaat het vaak niet meer om van dichtbij goed te zien en lezen. Ik gebruik ook een leesbril ondanks lenzen. Gewoon van de drogist hoor. Daarbij heb ik speciaal een computerbril aangemeten voor als lenzen niet gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag me af hoeveel mensen er op deze vraag nog hetzelfde antwoord gaan geven??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de bakker gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezoek aan de opticiën brengen. Die kunnen je ogen meten en een advies uitbrengen. Doe dit alleen op tijd en niet voordat het te laat is. Bij mij ging er pas een lampje branden nadat er eerst een aanrijding moest plaatsvinden...