Hebben baby's nu wel of geen knieschijven?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik kwam n.l. dit tegen op het inet.

Newborns do have kneecaps. Kneecaps form about the fourth month of fetal life. However, they don’t show up on x-ray very well because they’re not ossified, or bony. At this point in life, the kneecaps are made of a cartilaginous material. The growth centers surrounding the kneecap form late in developmental life in utero and may not appear until just before or just after the infant is born.

Remember, infants are a work in progress. The potential for linear bone growth may continue until the late teens or early twenties. Although all the precursor tissues for the major bones are present at or immediately after birth, centers of ossification (where bone is laid down) continue to develop throughout childhood and beyond. For instance, the head of the femur appears at four months, the patella, or kneecap, starts showing signs of ossification at about 3 years in females and 4-5 years of age in males. Parts of the pelvic girdle (hips) don’t appear ossified until adolescence with the tubercle of the pubis not appearing until 18-20 years of age.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Nee, de patella vormt zich niet voor het derde jaar.
Voor die tijd is er alleen kraakbeen.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, hoe WEET jij toch zoveel dingen over zoveel onderwerpen?
AWM
14 jaar geleden
Ik weet van niets veel, maar van veel een beetje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, je weet van veel een beetje meer dan de gemiddelde GV-er. Hoe komt dat toch? Alle respect!
AWM
14 jaar geleden
Dank je, Rota. Ik heb een brede belangstelling en kan trouwens ook snel zoeken :)
AWM
14 jaar geleden
Nee, zelden. Niet gelogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook maar kwam wat tegen op inet vandaar mijn vraag! (zie toevoeging vraag)
AWM
14 jaar geleden
Dat bevestigt wel mijn antwoord.
Bij meisjes is er voor het eerst sprake van de afzetting van voldoende bot om van een knieschijf te kunnen spreken in het derde levensjaar. Bij jongetjes nog veel later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar letterlijk staat er toch dat ze er wel zijn maar dat ze op de röntgen niet te zien zijn?
Mijn engelsis niet zo geweldig.. sorry :(
AWM
14 jaar geleden
Nee, ze zijn niet te zien op röntgenfoto's, want er is nog geen bot. Althans, slecht te zien, staat er...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik uit de tekst haal is dat er al vanaf het begin kraakbeen - of de voorloper van kraakbeen, mijn medisch-Engels is niet zo goed - aanwezig is. Maar nog geen geossificeerd weefsel. Het ligt dus aan de definitie van 'knieschijf' of baby's er wel of niet één hebben. Ik lees uit het artikel: ja, ook baby's hebben een knieschijf, maar die bestaat nog niet uit botweefsel.