Iemand die niet kan zien is een blinde. Iemand die niet hoort is een dove.... Hoe noem je iemand die niet kan ruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Dit heet anosmie. Het is het tijdelijk of blijvend totaal verlies van de reukzin. De oorzaak van het niet (meer) kunnen ruiken en/of proeven is niet altijd duidelijk aan te geven. Soms is er een duidelijke oorzaak, zoals bijvoorbeeld een val van de trap. Maar veelal is er geen aanwijsbare oorzaak en worden mensen door K.N.O.- artsen naar huis gestuurd met de boodschap: "Leert u er maar mee leven." Voor patiënten is de Anosmie Vereniging opgericht. Op de site van de vereniging staan verwijzingen naar websites en boeken. De vereniging heeft ook een hyves pagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die persoon heeft: Anosmie

In het spraakgebruik hebben we er niet zo'n woord voor als voor dove en blinde. Ik denk dat dat komt omdat het niet zichtbaar en merkbaar is en enkel voor de persoon zelf vervelend, zonder dat het anderen stoort. Je hoeft je aan zo iemand niet aan te passen zoals je dat met een blinde of een dove wel moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geurenblind of reukdoof zouden misschien nieuwe benamingen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zo weinig reden om onderscheid te maken tussen wel- en niet-ruikende mensen, zo weinig reden ze in aparte hokjes te stoppen, dat het zinloos is om voor hun aparte woorden te hebben.